ЕС и Германия са конструктивни разговори за спирането на продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене в Съюза до 2035 г., предаде ДПА, цитирана от БТА.

След месеци преговори окончателното решение на страните членки (Съвета) на ЕС за забраната се очакваше утре. На 3 март обаче шведското председателство взе решение за отлагането м. Това стана след възражения от Германия, която е най-големият производител на автомобили в Европа, както и от Италия.

Германският министър на транспорта Фолкер Висинг заяви, че Берлин не може да се съгласи на такава цялостна забрана на двигателите с вътрешно горене на този етап. Той допълни, че Комисията трябва да внесе предложение как след 2035 г. биха могли да се използват двигатели с вътрешно горене, които работят с климатично неутрални синтетични горива, известни като е-горива.

Според Фон дер Лайен по принцип пътят е отворен за нови автомобилни технологии.

“Но това трябва във всеки случай да е в равновесие с целите на нашата климатична политика. И ние трябва да постигнем именно баланс. Все още работим по него", каза тя пред медиите в двореца “Мезеберг” в Източна Германия.

Урсула фон дер Лайен бе гост на двудневно закрито за медиите заседание на германското правителство в двореца “Мезеберг“. 

Висинг е член на ориентираната към бизнеса Свободна демократическа партия (СДП). Тя е най-малкият от трите коалиционни партньори в управляваща коалиция, в която участват още социалдемократите и “Зелените".

Други членове на кабинета на канцлера Олаф Шолц като министъра на околната среда Щефи Лемке от "Зелените" искат Германия да подкрепи забраната на двигателите с вътрешно горене.

Синтетичните горива се произвеждат от комбинация между водород и въглероден диоксид, който може да бъде извлечен от атмосферата. Тези горива се смятат за климатично неутрални, ако енергията, необходима за производството им, се произвежда от възобновяеми източници.

Доколко обаче широкомащабното приложение на синтетични горива е благотворно или практически осъществимо е предмет на спорове. Според привържениците им те са защитаваща климата алтернатива на изкопаемите горива. Критиците обаче твърдятт, че синтетичните горива трябва да бъдат използвани само в неизбежни случаи във въздушния и морския транспорт, докато използването им в голям брой превозни средства би било похабяване на зелена енергия.

Плановете за намаляване на въглеродните емисии от новите автомобили към 2035 г. със 100 процента, което означава на практика забрана на двигателите с вътрешно горене, са част от по-голям пакет за борба с климатичните промени.

ЕС иска да намали емисиите на парникови газове с поне 55 процента до 2030 г. в сравнение с равнището от 1990 г. и да постигне климатична неутралност през 2050 г.