Съветът на Европа публикува днес на сайта си информация от заседанието на Комитета на министрите, проведено от 7 до 9 март във връзка със системния проблем с неефективността на наказателните разследвания, както и липсата на независим механизъм за разследване на главния прокурор у нас.

От пресслужбата на Министерството на правосъдието напомнят, че Комитетът на министрите коментира общите мерки по изпълнението, така както бяха предложени в законопроектите на МС и алтернативното предложение - на народни представители, и приетите промени на първо четене от 48-ото Народно събрание.

Както Клуб Z писа, новият Министерски съвет отново предложи законопроекта, за да бъде с приоритет в бъдещото Народно събрание, след като предишното го прокара едва на първо четене.

Вкратце, от Съвета на Европа одобряват досегашните стъпки, призовават да се продължи процесът и от новото НС. Обръщат внимание обаче - дали не трябва да се мисли спешно и за конституционни промени, призовават също така новия парламент незабавно да избере членове на Висшия съдебен съвет.

Специално се критикува проектът, който се появи като авторски на "Възраждане", но който напълно припокрива идеи, вече лансирани от ГЕРБ и ДПС:

"... механизъм, който предвижда директорът на Националната следствена служба (НСлС) да отговаря за проверката на всеки сигнал за престъпление, касаещ главния прокурор, не е в състояние да осигури практическа и институционална независимост, освен другото и защото директорът на НСлС ще бъде избиран, назначаван и подвеждан под отговорност от прокурорската колегия или пленума на Висшия съдебен съвет, в които главният прокурор може да упражнява решаващо или значително влияние."

В решението на Комитета се казва следното:

- по отношение на правителствения законопроект относно групата С.З. и делото "Колеви", припомниха решенията си, приети на 1451-вото заседание, и приветстваха факта, че Народното събрание е приело този законопроект на първо четене през януари 2023 г.; въпреки това изразиха съжаление, че тази важна и дългоочаквана реформа не е разгледана на второ четене поради разпускането на Народното събрание;

- призоваха властите да продължат необходимата законодателна работа, за да осигурят приемането на важните изменения, предложени в горепосочения правителствен законопроект, като същевременно проучат възможностите да отговорят на опасенията, изразени в контекста на законодателния процес, и допълнително да укрепят механизма за разследване, особено в областите, посочени в H/Exec(2022)19 и H/Exec(2022)20; приканиха ги да информират Комитета за всички развития и да продължат сътрудничеството си със Секретариата;

- приканиха освен това властите да представят своя анализ за това дали е необходимо да се усъвършенства допълнително чрез конституционни изменения горепосоченият механизъм, на следващ етап и след подходящи консултации, за да се преодолеят ограниченията, дължащи се на конституционни пречки, и да се гарантира, че той е годен да отговори пълноценно във всички случаи на Междинна резолюция CM/CM/ResDH(2019)367 и последващите я решения;

- като отбелязаха, че проектоизмененията относно критериите за избор на членове на ВСС, избирани от Народното събрание, все още не са приети и че Народното събрание е длъжно незабавно да избере нови членове на ВСС, подчертаха настоятелно необходимостта да се предприемат всички възможни стъпки за провеждане на този избор по начин, който да позволи ефективно намаляване на влиянието на главния прокурор върху новия ВСС;

- що се отнася до законопроектите, внесени от народни представители и приети на първо четене през януари 2023 г., отбелязаха, че те не отговарят на някои от опасенията, повдигнати от групата С.З., и изглежда не са в състояние да отговорят на опасенията, повдигнати от делото Колеви;

- отбелязаха в тази връзка, че механизъм, който предвижда директорът на Националната следствена служба (НСлС) да отговаря за проверката на всеки сигнал за престъпление, касаещ главния прокурор, не е в състояние да осигури практическа и институционална независимост, освен другото и защото директорът на НСлС ще бъде избиран, назначаван и подвеждан под отговорност от прокурорската колегия или пленума на Висшия съдебен съвет, в които главният прокурор може да упражнява решаващо или значително влияние; отбелязаха също така други възможни заплахи за независимостта, установени в анализа на Секретариата;

- припомниха своята междинна резолюция CM/CM/ResDH(2019)367и призоваха властите да избягват приемането на каквито и да било разпоредби за автоматично отстраняване от длъжност на председателите на върховните съдилища, което би могло да застраши независимостта на тези съдии;

- решиха да възобновят разглеждането на тези дела на своето 1468-то заседание (юни 2023 г.) (формат „Права на човека“).

По-късно днес министър Крум Зарков участва в заседание на Съвет "Правосъдие и вътрешни работи" в белгийската столица.

"Върховенство на правото не може да има там, където достъпът до правосъдие е затруднен за гражданите, които нямат достатъчно средства или са в уязвимо положение“, каза Зарков в рамките на годишния диалог за върховенството на правото, в който участват министрите на правосъдието на държавите членки.

Обсъждането на предизвикателствата пред достъпа до правосъдие е част от Съвета "Правосъдие и вътрешни работи".

Министър Зарков сподели с колегите си основните нововъведения, направени с измененията на Закона за правната помощ и в Закона за медиацията у нас, които вече са факт.