"Необходимо е да бъде обмислен нов икономически механизъм, по който се изграждат пътищата у нас. Една от възможностите е част от магистралите да бъдат строени на концесия."

Това заяви в студиото на предаването „Денят започва“ на БНТ министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков.

Той посочи като възможни проекти, които могат да бъдат изградени на концесия, тунела под Петрохан и магистрала „Рила“ – връзката между Ихтиман - Самоков - Дупница и продължението към границата със Северна Македония. Това са важни пътища, които ще съкратят движението по основните оси и ще разтоварят трафика по сегашните магистрали, аргументира се министър Шишков. Според него изграждането на концесия на част от пътищата ще подобри контрола на строителството и няма да е необходимо да бъдат харчени огромни средства от бюджета за изграждането им.

"Така ще намерим пресечна точка между социалната тема и нуждата от строителството на нови магистрали."

Шишков коментира също, че Агенция „Пътна инфраструктура“ няма нужда да бъде разформирована, а да бъде подкрепена, като ѝ се даде ясна рамка какво и как да работи. „Там има много добри специалисти, чиято експертиза трябва да се ползва, но този потенциал трябва да успеем да го впрегнем в последователна и концентрирана работа за решаване на проблемите, което е задължение на ръководството на регионалното министерство“, каза министърът. И посочи като пример свлачището на автомагистрала „Струма“ след Благоевград – за проблема се е знаело още през 2020 година, но не са били взети мерки. В момента има издадена заповед към разрешението за строеж и другата седмица ще започне неговото укрепване.

Поскъпването на тол таксите

Шишков заяви, че не може да има отлагане по отношение на увеличението на тол таксите. Логично е тези, които ползват определена инфраструктура да я плащат, за да може да се подобрява нейното състояние, иначе няма как да имаме добри пътища и хората ще са недоволни, каза той.

"Аз съм на страната на държавата и хората. В момента се изчиства справедливият механизъм и  може да има недоволни, но средствата за поддръжка на пътищата трябва да дойдат или от тол таксите, или от бюджета, като бъдат правилно разпределени“, допълни той.

И обясни, че увеличението ще засегне повече транзитния превоз – тези, които изминават по-малко километри по българските пътища ще плащат по-висока ставка на километър, тоест камионите, които зареждат магазините в страната, ще плащат малко по-ниска стойност.

Припомняме, че в края на миналата година същото правителство отложи поскъпването на тол таксите, за да не се увеличава инфлацията. Ефект от това обаче нямаше. Сега Шишков твърди, че при определен пробег над конкретни километри - например над 5000 км в рамките на месец, ще има намаление за съответния превозвач. 

"Не казваме конкретна цифра, защото продължаваме да правим изчисления, за да можем да облекчим превозвачите, които изминават най-големи разстояния в България. Те трябва да може да бъдат облекчени, защото ще рикошира върху цените на всички продукти на вътрешния пазар".