Арестът на Велико Желев ме изненада, защото големият проблем в строителството и нередностите в пътния сектор са на държавата като възложител. Именно тя е допуснала незаконно строителство при ремонтите на републикански пътища в периода от 2018 до 2021 г., извършвайки основен ремонт, скрит като текущ. По този начин е нямало никакъв контрол.
Това каза пред БНР служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков.
Строителният предприемач Велико Желев бе задържан снощи по дело за принуда.
Шишков посочи, че съвместните проверки на МРРБ с МВР показват и проблеми при строителството на магистралите, строени на по-ранен етап - до 2016 г.
"Нямаме анализ коя компания как строи, но участъците се строят от различни фирми, а имаме едни и същи резултати. Това значи, че има проблем във възлагането и контрола", коментира регионалният министър.
Той допълни, че когато строителството е законно, има нужните строителни книжа, надзор и лица, които носят отговорност. Така много лесно контролните органи могат да проверяват кой, как и къде се е разписал, особено дали материалите, вложени в магистралите, съответстват на изискванията.
По отношение на продължаващите проверки за състоянието и качеството на републиканската пътна мрежа, арх. Иван Шишков напомни, че в периода 2019-2021 г. от Агенция "Пътна инфраструктура" са направени 95 възлагания за основен ремонт под формата на текущ. Това представлява незаконно строителство, защото за тях няма издадени разрешителни за строеж и надзор. Министър Шишков разкри, че за 31 пътни отсечки е имало готови проекти за основен ремонт в АПИ, както се изисква по закон, но те не са ползвани. Новите обстоятелства са предадени на МВР и тече проверка.
Министърът даде пример с пътя Югово - Лъки, за който е имало изготвен и платен технически проект за основен ремонт, но той не е ползван.
"Вместо това е направен 30 км основен ремонт като текущ, пътят е разширен с един метър, но скалите не са укрепени и сега всеки ден от тях падат камъни. Освен това ремонтираният път приключва в нищото, т.е. не се ползва пълноценно. Липсва отводняване и след няколко години там отново ще трябва основен ремонт", посочи арх. Шишков.
Регионалният министър говори и за проблемите с инхаус поръчките за строителство на участъци от АМ "Хемус" и пътя Видин - Ботевград, възложени през 2018-2019 г. По думите му, в случая става дума за безотговорно дадени аванси, включително за участъци, за които е нямало готовност да се строят.
"Огромният проблем е, че са назначени строители, даден им е огромен аванс, но това е капан, в който попаднаха заедно с държавата. В момента те искат индексация на цените, които са дали преди инфлацията, но няма как да я получат при положение, че са взели огромни аванси.
Трябва да построят каквото могат в рамките на този аванс и след това да има предоговаряне на цени", коментира министърът.
И допълни:
"Проверките и на северната скоростна тангента, и на АМ "Тракия" бяха породени от лошото им състояние. Когато за седма-осма година от пускането в експлоатация на магистралите те са в такова лошо състояние и очевидно се нуждаят от основен ремонт, а не от текущ, е редно да се правят такива проверки".
Според Шишков участъкът от АМ "Тракия" от Стара Загора до Ямбол в момента придобива състоянието, в което беше преди две години отсечката от Чирпан до Стара Загора.
"Състоянието на нашите пътища е такова, не защото не се поддържат, а защото са строени и ремонтирани по този начин в годините назад. Правим проверки, за да знаем какво е състоянието, какво да очакваме и как да ги ремонтираме", подчерта арх. Шишков.
Министърът увери, че има добър диалог с представителите на различните камари в строителния сектор, противно на налаганите от определени лица твърдения, че имало голямо напрежение в бранша. Той отбеляза, че в момента съвместно с тях се разработват нови предложения за решаване на проблема с констатираното незаконно строителство, които да се предложат на новия парламент.
Вчера от прокуратурата съобщиха, че главният прокурор е изпратил писма до служебните министри Иван Демерджиев и Иван Шишков, с които изиска цялата налична информация за установени нередности при изграждането и поддържането на пътища в страната. Информацията бе поискана във връзка с твърдения в медиите за извършени нередности при строителството и ремонта на магистрали и участъци от републиканската пътна мрежа, включително Северната скоростна тангента и магистрала "Хемус". Наличната в МВР и в Министерството на регионалното развитие и благоустройството информация следва да бъде предоставена в най-кратък срок, бе посочено в съобщението на прокуратурата.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни