Германия постигна споразумение с Европейския съюз относно важния регламент, който изисква новите автомобили да бъдат въглеродно неутрални до 2035 г., разрешавайки по този начин спор, който заплашваше да подкопае амбициозния план на блока за намаляване на емисиите на парникови газове, съобщава агенция Блумбърг, цитирана от БНР. 

Правителството в Берлин заяви, че е получило ключови гаранции, че правилата на ЕС ще бъдат технологично неутрални, което ще остави място за така наречените електронни горива (e-fules), които да се използват в рамките на нулеви емисии.

"Това проправя пътя за превозни средства с двигатели с вътрешно горене, които използват само въглердно-неутрални горива, които да бъдат регистрирани след 2035 г.“, заяви в събота германският министър на транспорта Фолкер Висинг.

Пробивът дойде след седмици разговори с Европейската комисия и натиск от страна на партньорите на Германия в ЕС, раздразнени от хода на правителството в Берлин в последния момент да блокира това важно законодателство.

"Сега ще работим за приемането на CO2 стандартите за регламентите за автомобили възможно най-скоро", каза от своя страна шефът на ЕС по климата Франс Тимерманс в Twitter, добавяйки, че ЕК ще последва бързо необходимите правни стъпки за прилагане на разпоредба, която да позволява класифицирането на автомобили, работещи с електрогорива, като въглеродно неутрални.

Сделката означава, че Германия може официално да одобри споразумението, постигнато в рамките на съюза през октомври 2022 г., което изисква новите автомобили да бъдат с нулеви емисии след 2023 г. -  ключов стълб в плановете на ЕС за постигане на климатична неутралност до 2050 г. Гласуването този месец, което се очакваше да бъде проста процедура, беше отложено поради възражения от немската про-бизнес партията на Свободните демократи на Фолкер Висинг, младшият партньор в управляващата коалция на канцлера Олаф Шолц.

Това гласуване, което може да се проведе още следващия вторник, когато енергийните министри се срещнат в Брюксел, трябва да мине с подкрепата на Германия, тъй като страните, които се противопоставят, няма да могат да постигнат достатъчно малцинство, за да блокират напредъка.

Италия, например, иска допълнителни гаранции, включително как автомобилите, използващи биогорива, също могат да бъдат освободени.

"Битката за технологичната неутралност беше спечелена, което е предпоставка за признаването на биогоривата“, каза италианският премиер Джорджия Мелони пред репортери в петък след среща на върха на лидерите на ЕС. 'Ние също така показваме, че биогоривата са с нулеви емисии, следователно няма нужда да навлизаме в техническите подробности. Ако технологията изпълнява целта, можете да я използвате", добави тя.

Притесненията на Германия бяха съсредоточени върху елемент, който вече е включен в проекторегламента и който предвижда Комисията да направи предложение за електронни горива, произведени с помощта на възобновяема електроенергия и въглероден диоксид, уловен от атмосферата, след консултация със заинтересованите страни.

Сделката, обявена в събота, предлага на Германия повече подробности за това как ЕС планира да приложи разпоредбата за електрогоривата.

Насроченият през 2026 г. преглед на напредъка на блока по отношение на превозните средства с нулеви емисии се смята за твърде закъснял за някои от производителите на автомобили в страната. Компанията Porsche, например, похвали позицията на правителството.