Въпреки забраната за внос, с изключение на дерогациите, продукти от руски петрол влизат в Европа, въпреки санкциите. Това става основно през индийски рафинерии, които заемат все по-голяма пазарна ниша на континента. Това показват предварителните данни от доклад за проследяване на кораби от Kpler и Vortexa, съобщава Ройтерс. 

Става дума най-вече за дизел и реактивно гориво. Индия продължава да има достъп до руски петрол, който купува с големи отстъпки, заради загубата на пазар на Русия в Европа. Това позволява на рафинериите там да изнасят към Европа вече готовите продукти на конкурентни цени и така да заемат все по-голям пазарен дял. 

Преди войната или по-скоро - преди санкциите, Индия внасяше в Европа по около 150 000 барела дизел на ден. Към момента този внос е увеличен до над 200 000 барела на ден. Рязкото увеличение се забелязва от 5 февруари на тази година, когато влезе и забраната за внос на руски петрол и преработени продукти на територията на Европейския съюз. Трябва обаче да се има предвид, че данните на компанията за анализи на пазарите на суровини Kpler показват, че и преди тази дата има бавно, но сигурно нарастване на доставките в продължение на седем поредни месеца. 

Интересно е да се знае, че преди войната Индия внасяше малка част от петрола за преработване от Русия, заради високите разходи по транспорта. Сега обаче, цените на сорта "Уралс" от Русия са критични ниски и той стана прекалено изгоден. 

Най-големият производител на петрол в Русия - "Роснефт" и водещата индийска рафинерия Indian Oil Corp подписаха срочно споразумение за значително увеличаване и диверсификация на сортовете петрол, доставяни в Индия.

Тъй като забраната в Европа не допуска руските продукти, износът на дизел от Индия за стария континент се е увеличил с 12-16% до 150-167 хил. барела на ден през последната фискална година, показват данните на Kpler и Vortexa. Това представлява около 30% от общия износ на газьол от Индия спрямо 21-24% година по-рано.