След като миналата седмица стотици абонати на „Булсатком“ останаха без телевизионна услуга, а компанията обяви, че и нейната сателитна телевизия е обект на атака, бизнес казусът продължава да се заплита.

Възможно е проблемът със спряната услуга на многобройните абонати на „Булсатком“ да се крие на друго място и това да е всъщност едно обикновено оперативно затруднение, което сега се превръща в бизнес усложнение и такова за потребителите, което е било възможно да бъде избегнато от ръководството на компанията.

Да вземем например обявената причина за прекъсната услуга – атаката срещу оператора. Сателитната комуникация е една от най-сигурните и е затворена мрежа. Затворената мрежа на сателитната комуникация не е свързана с интернет или други мрежи, обясняват експерти в областта. Разпространението на сателитната телевизия се осъществява от централата на оператора до много точки, тоест до абонатите. В тази затворена мрежа само един, в случая оператора, може да излъчва сигнал, който да се приема от останалите точки в мрежата.

Не случайно в света държавните структури свързани с отбраната и сигурността, както и службите за безопасност и управление на бедствията и авариите използват сателитна комуникация. В България това не е факт, но е и съвсем друга тема, която също заслужава внимание.

Факт е обаче, че много абонати на телевизионната услуга на „Булсатком“ видяха съобщението No cert на екраните си миналата седмица и останаха без услуга.

Оперативният проблем, който сега е проблем на потребителите и на бизнеса и очаква своето решение, за да може да бъде възстановена услугата на компанията, е в изтеклия лиценз на софтуера известен като GUI (Graphic User Interface) и други потребителски софтуерни апликации, отговарящи за управлението на менютата през дистанционните на устройствата.

С решение на съда по дело от 2021 г. заведено срещу „Булсатком“ се установява, че компанията използва софтуер в крайните си устройства за предоставяне на сателитна телевизия без да има право на това. В процеса на производството операторът дори заявява, че вече не използва тези устройства от 2018 г. А днес две години след образуване на делото, по което от „Булсатком“ са декларирали, че не използват устройствата от 2018 г., оттам изпитва затруднения с... устройствата си. Според компанията, делото в момента се обжалва след решение на първа инстанция.

Тези, които използва „Булсатком“ са модели от времето на стартирането на сателитната телевизия като услуга и макар и технологично остарели, те работят и проблемът не е в тях.

В момента абонати на услугата „Сателитна телевизия“ нямат възможност да я ползват, а компанията не е предприела действия, за да се справи с риска свързан с изтичането на лицензите. В момента „Булсатком“ раздава стари модели устройства, които все още не са блокирали заради изтекъл сертификат, и с тях подменя вече излязлата от строя апаратура.

В социалните мрежи и форумите тази тема бързо набра скорост, като потребителите освен, че споделят недоволството си, си разменят и съвети какво може да се направи. Един от тях е например да се завърти сателитната чиния в друга посока. Оказва се, че това решава проблема макар и частично.

Според Максим Заяков, един от създателите на компанията и услугата „Сателитна телевизия“ в нея, това което може да се облекчи положението на абонатите на „Булсатком“, останали без телевизия и очакващи замяна на устройството, е наистина да завъртят антените си към българският сателит „България сат-1“ на позиция 1,9 Изток. При хващане на сигнала устройствата им ще се сдобият с лицензиран софтуер и хората ще могат да гледат 20 свободни канала, без никакви ангажименти и заплащане. Това, разбира се, е временно решение да не стоят без телевизия, докато чакат подмяна на устройството си или търсят друго решение с друг оператор, казва Заяков.

Той допълва, че в „Булсатком“ отдавна знаят за проблема, но очевидно не са предприели мерки и допълва, че той не е собственик на въпросния софтуер, както и никоя от неговите компании, но притежава лиценз за него и има поддръжка през сателита „България сат-1“, което прави възможно временното решение за клиентите на „Булсатком“.

Максим Заяков е единият от създателите на „Булсатком“, който през 2018 г. се оттегли от компанията и през 2020 г. създаде нов сателитен оператор „Неосат“, който е базиран на сателита „България сат-1“, разположен на българската геостационарна позиция.

В края на 2022 г. Спас Русев придоби „Булсатком“, а по-късно се разбра, че сделката е финансирана от компанията, „Юнайтед Груп“, собственик на „Виваком“ и Нова телевизия, както и на множество оператори и телевизии в региона на Югоизточна Европа.

Сделката на Спас Русев, при която на практика „Юнайтед Груп“ е закупил мрежата на „Булсатком“, е атакувана пред Комисията за защита на конкуренцията от другите два телекома „Йетел“ и „А1“, като незаконосъобразна и нарушаваща конкуренцията на пазара. Комисията все още не се е произнесла по въпроса.

Експерти твърдят, че в момента в мрежа на „Булсатком“ има между 600 000 и 800 000 устройства. Освен да закупят лиценз за старите устройства, от компанията биха могли и да направят инвестиция за подмяната им с нови, за което, в зависимост от функционалностите и производителя на устройствата, ще трябва да подсигурят между на 25 до 40 милиона евро. Времето за доставка и подмяна на такъв брой устройства ще отнеме между 2 и 3 години. Каквото и решение да вземе ръководството, компанията ще трябва подсигури непрекъсна услуга през следващите две години при спрели стари апарати и без наличие на нови за подмяна.

Абонатите и в момента могат да върнат старите устройства, които след почистване се връщат обратно в оборот, като част от кампания на „Булсатком“, но кога може да се очаква следващите да останат без лиценз, не се знае.