Във Франция разкриха огромна кампания за разпространяване на проруска дезинформация, предаде руската версия на "Свободна Европа".

Според доклад, публикуван от френското външно министерство, кампанията е била насочена към сайтовете на редица френски национални издания, включително и към порталите на министерства. С подкрепата на Русия били създавани "огледални" страници на въпросните сайтове, на които била публикувана погрешна информация.

Френската служба VIGINUM съобщава за идентифицирането на 355 имена на домейни, които са били използвани в руската дезинформационна кампания. 

"Участието на руски посолства и културни центрове, които активно подпомагаха да се разшири тази кампания, по-специално чрез своите акаунти в социалните мрежи, е нова проява на хибридна руска стратегия, насочена към подкопаване на демокрацията", допълва се в изявление на френското външно министерство. 

Дезинформационна операция, наречена Doppelgänge, вече беше документирана през 2022 г., по-специално от европейската организация EUDisinfoLab и американския гигант Meta. Сега е навлязла във "втора фаза", "но с по-сложни методи на действие, насочени към заобикаляне на контрамерките", каза източник от френските структури за сигурност пред Франс прес.

В края на септември 2022 г. Meta обяви, че е успяла да спре операция за "скрито влияние" и манипулиране на информация от Русия във Facebook. Тя била управлявана от две руски консултантски фирми, които популяризирали статии, публикувани на "пиратски сайтове" в социалните мрежи. За целта двете компании са похарчили около 105 хил. щатски долара.

От гледна точка на технологиите в случая става дума за публикуване на фалшиви статии на страници, идентични по външен вид и параметри с официалните сайтове на популярни медии, но с различно име на домейн (например - с разширение .ltd вместо .fr). Този тип кибер измама се нарича "тайпсквотинг".

Често такива фалшиви публикации били снабдени с хипервръзки към истински статии в медиите, за да им бъде придадена автентичност. След това тези фалшиви материали се разпространявали чрез социалните мрежи.

Руската дезинформационна кампания във Франция беше разкрита в хода на разследвания, проведени от специалната служба VIGINUM, която бе създадена през 2021 г. към френското правителство, за да се бори с опитите за чужда намеса в дигиталната сфера.

Услугата VIGINUM подчертава четири основни мотива в наратива на тези фалшиви публикации:

- Неефективността на санкциите срещу Русия, които ще натоварят преди всичко държавите от ЕС и/или техните граждани;
- Русофобията на западните държави;
- Варварството на украинските въоръжени сили и неонацистката идеология, която преобладава сред украинското ръководство;
- Негативните последици за европейските страни от приемането на украински бежанци.

Франс Прес отбелязва, че освен френските издания Le Parisien, Le Figaro, Le Monde и 20 Minutes, руската кампания за дезинформация е засегнала германските Frankfurter Allgemeine Zeitung, Der Spiegel, Bild и Die Welt, както и редица италиански медии.