Антитръстовите регулатори на ЕС наредиха на „Гугъл“ да продаде част от рекламния си бизнес, съобщи Европейската комисия.

Така американският гигант трябва да отговори на опасенията, свързани със злоупотреба с господстващо положение. Предварителната оценка на Комисията след разследване по случая е, че само задължителното освобождаване на част от активите на “Гугъл” ще удовлетвори тези опасения.

За първи път Брюксел нарежда на технологичен гигант да се раздели с част от бизнеса си.

Преди обаче ЕК да издаде окончателното си решение, “Гугъл” ще може да се защити, като изложи своята гледна точка.

Решението на Комисията произтича от официално разследване, което тя започна още през юни 2021 г.. Тя започна да проучва дали от „Гугъл“ са нарушили правилата за конкуренция на ЕС, като компанията е облагодетелствала своите собствени онлайн услуги за т. нар. дисплей реклама за сметка на свои конкурентни, рекламодатели и доставчици на рекламни технологии.

Във фокуса на разследването попадна притежаваният от „Гугъл“ сайт за видеосъдържание "Ютюб”. Комисията е проучила дали „Гугъл” използва доминиращата позиция на платформата, за да облагодетелства собствените си услуги за закупуване на реклами, като налага ограничения на конкурентите.

Бизнесът с рекламни технологии на американския гигант е разследван и от британския антитръстов надзорен орган, а в САЩ е изправен пред съдебен процес.

В три отделни антитръстови дела, заведени от ЕС срещу компанията от 2017 г. насам, тя бе глобена с над 8 милиарда евро.

Европейските регулатори имат правомощието да налагат санкции в размер до 10 процента от годишните приходи на компанията.