Шест сигнала за замърсявания са постъпили на Зеления телефон в Министерството на околната среда и водите (МОСВ) през юли, показва справка на сайта на ведомството. На Зеления телефон гражданите могат да подават сигнали за замърсяване на въздуха и водите, нерегламентирано изхвърляне на отпадъци и други. Общо 60 са постъпилите сигнали в периода януари - юли тази година.

Оплакване за наличие на черна пяна и черни парцали във водите на морето, в района на къмпинга в село Крапец, община Шабла, е постъпило на 4 юли. Със сигнала се е заела Басейнова дирекция „Черноморски район“. Извършена е незабавна проверка, като не е установено наличие на черна пяна, черни парцали и мазни петна, идващи от морето. Взета е проба от три точки в района от крайбрежните морски води.

Сигнал за замърсена плажна ивица и морска вода с мокри кърпички и умряла мишка е подаден на 21 юли. Казусът е от компетенцията на Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) – Варна. Няколко институции са се заели с проверка в района от вълнолома до местно заведение. Установено е, че водите са мътни, замърсени с мокри кърпички и отпадни хигиенни материали. Констатирани са и три умрели гризачи.

Замърсяване от подобен характер е установено и на пясъчната ивица в обходения район. Извършен е оглед на преливника на битовата канализация в дъждовния колектор, заустен в Черно море в района на Централен плаж. Установено е било, че поставената от „ВиК“-Варна решетка е без проводимост. Като причина се посочва интензивният дъжд ден по-рано, довел до преливане на отпадъчни води от битовата канализация в дъждовния колектор, заустен в Черно море, при Вълнолома, в най-южната част на Централен плаж. След това сигналът е насочен по компетентност на кмета на Община Варна, управителя на „ВиК“ – Варна, Областната администрация с център – Варна и Регионалната здравна инспекция-Варна

За горящо от три дни сметище в Кърджали е друг сигнал, постъпил на 15 юли. Проверката на РИОСВ–Хасково е установила, че пожарът в клета 1 и 3 е погасен. Дадени са предписания на Община Кърджали за предприемане на мерки за ликвидиране на щетите от пожара.

Нивото на водата на язовир „Патичарника“ спада поради счупен изпускателен кран – гласи друг сигнал през юли. От страна на Столичната община са предприети необходимите действия за привеждане в нормално експлоатационно състояние на спирателния кран, посочват от МОСВ.

На 3 юли е получен сигнал за извършване на строителни дейности в близост до находище на минерална вода „София-Баталова воденица“. Сигналът е насочен към Столичната община.

Нерегламентирана паша на крави в Национален парк „Пирин“, в местността Корията, село Плоски, е установена след подаден сигнал. Незабавно е започнало административно наказателно производство.

Няколко са телефоните, на които гражданите могат да сигнализират за случаи, свързани с опазването на околната среда. Сигнали се приемам и в почивните дни. Освен към МОСВ, зелени телефони има към регионални екоинспекции, басейновите дирекции и към дирекциите на националните паркове. Всички телефонни номера са налични в секция „Зелен телефон за подаване на сигнали“.  

На Зеления телефон се приемат и сигнали за евентуално замърсяване по бреговата ивица след разрушаването на стената на язовир „Нова Каховка“, разположен на река Днепър на територията на Украйна. В края на юли от министерството съобщиха, че проби от 22 пункта в Черно море показват, че няма замърсяване от Украйна в българската акватория. 

Сигнали за нарушения срещу природата се подават и на Спешния телефон 112, откъде се насочва по компетенция към съответната РИОСВ.