България подкрепи законодателното предложение на испанското председателство за позиция на страните членки (Съвета) на ЕС по регламента за Евро 7 за автомобилите.

Документът задава по-стриктни стойности на вредни емисии от всички категории превозни средства и добавя нови стойности за емисии от спирачки, гуми и изисквания за дълготрайност на батерии за електромобили, на които следва да отговарят в страните от Съюза.

Това стана по време на Съвет „Конкурентоспособност“ в Брюксел. Страната ни бе представена от заместник-министъра на икономиката и индустрията Ивайло Шотев.

Според него ключов аспект за България има постигането на правилен баланс между целите за повишаване на качеството на въздуха и запазването на конкурентоспособността на европейската автомобилна индустрия. Необходимо е също така да бъдат отчетени спецификите на държавите членки по отношение на достъпността на превозните средства.

„Законодателните промени не трябва да водят до оскъпяване на новите автомобили, забавяне на обновяването на автомобилния парк и увеличаване на броя превозни средства втора употреба“, изтъкна Шотев.

Евро 7 трябва да влезе в сила от 1 януари 2027 г. Стандартът се приема негативно от автомобилната индустрия, тъй като принуждава компаниите да влагат повече пари за намаляване на вредните емисии, което, според тях, още повече оскъпява най-вече масовите коли. 

Според влиятелни автомобилни шефове и експерти, това е излишно, тъй като от 2035 г. така или иначе в ЕС влиза пълна забрана на двигателя с вътрешно горене в новите возила. Брюксел обаче е на мнение, че емисиите трябва да бъдат намалени и до тази дата, поради което въвежда нов евростандарт.