Бензиностанции се опитват да вдигнат цените на горивата и в някои малки обекти вече опипват почвата с цена за обикновените дизел и бензин от 3 лв. за литър. При положение, че до скоро цената беше около 2,30 лв./л.
Това стана ясно от материал на Нова тв тази сутрин.
„Цената на горивата трябва да е поне 32 ст. по-ниска, отколкото е в момента, ако имаше някакъв ефект от дерогацията, за която беше положено толкова усърдие, за да се постигне миналата година. Ние не сме видели ефектите от нея!
Купуваме руски нефт на 20% по-ниски цени от местните пазари в Европа, а „Лукойл” - 95 % от пазара, продава на цени, близки до средните в Европа.”
Това заяви в сутрешния блок Мартин Владимиров, енергиен анализатор от Център за изследване на демокрацията.
„А-95 трябва да струва около 2,65 лв./л. реално, според оценка от вчера, която направих на цените на ЕС.
В Европа производствените разходи формират някъде 42% от цената, в България формират около 58%. Разликата между тези две е горе долу надценката, която „Лукойл” начислява, която се превръща в свръхпечалба. До този момент я изчислявам на 1 млрд. 800 хил. лв. свръхпечалба за 2023 г.”
Владимиров напомни, че освен това у нас са най-ниските ДДС и акциз от ЕС.
Целта е и да се генерира огромен приход за Руската федерация, който й позволява да води войната в Украйна. По наши сметки в момента печалбата на „Лукойл” генерира 4% от всички бюджетни приходи на руската държава от петрол, каза Владимиров и добави:
„Лукойл” третира българския пазар, все едно на него се продава суров петрол или някои от другите международно котирани сортове петрол. Когато суровият петрол се вдигне на международните пазари, вероятно и у нас ще се вдигне. Цената се вдига и заради геополитическите решения на Русия и Саудитска Арабия”, поясни още той.
Експертът поясни, че България би трябвало да е ценови "остров" заради евтиния внос и да не я засягат движенията на световните борси.
Той специално подчерта, че отдавна държавата е изготвила анализ - че няма нито икономически, нито технически причини рафинерията да не премине на неруски петрол.
Цената на горивата в момента няма нищо общо с това дали сме с дерогация или не. Производствените разходи са същите, като преди руската инвазия в Украйна. А влезлият в сила закон - да се облага печалбата на "Лукойл" вече двама министри бламират, като се измислят всякакви бюрократични причини, подчерта той.
"Става дума за 200 млн. долара на месец и става въпрос за огромно преразпределяне на рушвети обратно - към българската администрация", смята той.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни