Европейската комисия започна днес разследване на държавни субсидии за внасяните от Китай в ЕС на електромобили с батерии, известни като BEV.

То трябва да установи дали е налице облагодетелстване от незаконно субсидиране и дали държавната помощ нанася или заплашва да нанесе икономически щети на производителите на такива превозни средства в ЕС.

Китай е най-големия производител на е-коли в света, като в страната заводи имат американски компании, начело с Tesla, и европейски.

Ако и двете предположения се потвърдят, разследването ще проучи вероятните последици от мерките върху вносителите, ползвателите и потребителите на електромобили в ЕС. Въз основа на тези заключения Комисията ще установи дали е в интерес на Съюза да се защити от ефектите на непрозрачните търговски практики, като наложи антисубсидиарни мита на вноса на BEV от Китай.

За разследването съобщи председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен в годишната си реч „За състоянието на Съюза“, произнесена на 13 септември пред Европейския парламент в Страсбург. Ще бъдат стриктно спазени всички процедури и правила на ЕС и Световната търговска организация (СТО).

Стъпката е предприета по собствена инициатива на ЕК. Това стана, след като бяха събрани достатъчно доказателства, че наблюдаваният напоследък скок на евтин и субсидиран внос на електромобили от Китай е икономическа заплаха за електромобилната индустрия в Европа. Разследването ще продължи най-много 13 месеца.

Антисубсидиарни мита могат да бъдат наложени до 9 месеца след започването му. А след още 4 месеца могат да бъдат наложени окончателни мерки.