„Зелени“ евродепутати срещу останалите.

Такава се очертава поне засега битката за специални шофьорски книжки категория В+, казаха пред Клуб Z източници от Комисията по транспорт и туризъм в Европейския парламент. Идната седмица започва диалогът между „Зелените“/Европейски свободен алианс (ЕСА) и останалите политически групи.

Инициатор на битката за категория В+ е „зелената“ френска евродепутатка Карима Дели, която е и председателка на парламентарната комисия. Тя ръководи работата на ЕП в реформата на регламента за шофьорските книжки в ЕС. Самото предложение за промяната бе представено от Европейската комисия през март.

Идеите на французойката от алжирски произход са изложена в изготвен от нея проектодоклад.

Книжките от категория В+ трябва да бъдат издадени за шофьорите на всички автомобили с тегло над 1,8 тона. Това са миниванове, "джипове", микробусите N1. Както се вижда, тук попадат средни и най-вече големи автомобили тип SUV, доста популярни в последните години, като тенденцията ще продължи и в ерата на електрификацията.

Ще има малки изключения. От тях ще се ползват например линейките.

[Те] не само заемат по-голямо пространство и са по-ниско енергийноефективни, поради което изразходват повече гориво и генерират по-голямо количество емисии, но от гледна точка на пътната безопасност за тях съществува по-голяма вероятност от сблъсъци в сравнение с леките пътнически автомобили и също така с много по-сериозни последици.

Съгласно първоначалния му замисъл, свидетелството за управление за категория B не е напълно подходящо за най-тежките пътнически автомобили. По тази причина следва да се създаде нова категория свидетелство за управление - категория B+, за автомобили, както и микробуси N1 с тегло над 1800 кг“, се казва в проектодокумента.

Ето какво трябва да последва, според текста на Карима Дели:

„Свидетелство за управление от категория B+ може да бъде получено само след успешно завършване на изпитателния срок от две години за свидетелство от категория B.“

Освен това кандидатът трябва да е навършил поне 21 години.

Според предложението на Европейската комисия това важи за всички начинаещи шофьори в ЕС.

Идеята за новите книжки обаче сериозно тревожи много хора. И с основание: над половината нови коли, произвеждани в момента в ЕС, са SUV. Сходни са стойностите и за вноса.

Има и изисквания, които мнозина считат за абсурдни. Като например това, че свидетелството за В+ ще се получава само след изпит дори тогава, когато кандидатът вече има права за категория В. За това изрично настоява Карима Дели, споделиха от кабинета ѝ.

„Нищо страшно. Разликата е единствено, че кандидатите ще трябва да покажат уменията си в управлението на по-тежки коли“, коментираха привърженици на идеята.

Но според противници на измененията това е сред изискванията, които могат да провалят предложението на евродепутатката.

Има и още нещо, което явно не е отчетено в проекта - огромна част от електромобилите тежат повече от 1,8 т., независимо от формата на каросерията, тъй като батерията е с голямо тегло. Това също се отчита като слаб пункт, тъй като в текста не се говори за тип каросерия, а за тегло.

Няма драма според "зелените"

Източници, приближени на депутатите от групата на „Зелените“/Европейски свободен алианс (ЕСА), обаче не виждат чак толкова голяма драма. Да, наистина в момента над половината от произвежданите в ЕС нови коли са SUV, признаха те пред Клуб Z. Но допълниха, че засега само 5 на сто от тези возила са с тегло над 1,8 тона. Съответно само за тях ще се изисква шофьорска книжка за категория В+.

Разбира се, за да стане реалност всичко това, е необходим първо триалог между Европейския парламент, Европейската комисия и страните членки (Съвета) на ЕС. След това текстът трябва да мине през пленарна зала. А последна дума ще има Съветът.