Отнемането на шофьорската книжка в една страна членка да важи в целия Европейски съюз.

Това е залегнало в новата Директива за дисквалификация на шофьорите, която предлага Европейската комисия. Предложението бе огласено от еврокомисаря по транспорта Адина Вълян.

Трансграничното отнемане обаче ще се прилага само при изключително сериозни нарушения като например управление под въздействието на алкохол и наркотици, довело до смърт.

Страната членка, в която е извършено нарушението, ще бъде задължена да уведоми държавата, издала книжката на водача. Последната, от своя страна, може да откаже да направи това при определени обстоятелства, които не са конкретизирани засега. Но ако искането бъде изпълнено, дисквалификацията на водача ще важи навсякъде в ЕС.

През 2019 г. са констатирани 14,5 млн. трансгранични нарушения зад волана и те са останали безнаказани, твърдят от Комисията. От “Берлемон“ уточняват, че от общия брой нарушения на пътя в ЕС 40 на сто са без последици. Причината е, че няма правна основа, при която водачите да са задължени да плащат глобите си от чужбина.

Предложението на Комисията е от 2050 г. в ЕС да бъде постигната нулева смъртност по пътищата.

България е на предпоследно място в черната статистика на ЕС за най-много жертви на пътя през 2022 г. За този период загиналите при пътно-транспортни произшествия у нас са 78 на 1 милион жители. Средната стойност за ЕС е 46 на 1 милион. По-зле от нас е само Румъния, където жертвите са 86 на 1 милион.

За България и Румъния е особено важно да бъдат затегнати правилата за издаване на свидетелство за правоуправление, изтъкна Адина Вълян в отговор на журналистически въпрос. Тя обаче допълни, че инцидентите в тези две страни се дължат също на състоянието на превозното средство и на инфраструктурата.

Миналата година над 20 000 души са загинали по пътищата на ЕС. Повечето от тях са пешеходци, велосипедисти и водачи на скутери и мотоциклети.

Край на безнаказаността

Ще бъде въведена нова система, осигуряваща лишаване от право да се управлява МПС в целия Европейски съюз, когато държава членка реши да наложи такова наказание за нарушение, извършено на територията на ЕС.

По силата на сега действащите правила, когато тежко нарушение води до лишаване от право да се управлява МПС, това лишаване не може да бъде принудително изпълнено в целия Съюз, ако не е направено в страната членка, издала свидетелството за управление.

Представяното днес предложение се отнася до тежките нарушения на правилата, например голямо превишение на максималната разрешена скорост, управление под въздействието на алкохол или наркотици, причиняване на смърт или тежка телесна повреда в резултат на всякакво нарушение.

Същевременно еврокомисар Вълян призна, че страните членки едва ли много охотно ще се съгласяват да отнемат книжки на водачи по искане на други държави от Общността. Все пак тя изрази надежда, че ще бъде проявено разбиране за борбата срещу безнаказаността.

Румънският комисар изброи случаите, в които една държава може да направи това:

„Страната, издала книжката, може да откаже да я отнеме, ако нарушението не води до такава мярка в нейните граници. Във втория случай това може да стане, ако допустимата скорост е надвишена с по-малко от 50 километра в час и това не се смята за основание за нейното отнемане. Третият случай е, ако за такова нарушение свидетелството се отнема за по-малко от един месец и не е било съобщено навреме.”

Осъвременяване на правилата за шофьорските книжки

По силата на предложението за свидетелствата за управление се изменя действащото законодателство на ЕС.

Основна цел на новите правила е повишаването на безопасността на движението по пътищата. Част от мерките са следните:

Изпитателен срок от най-малко две години за начинаещите водачи след преминаването на изпита, както и правило за нулева толерантност към управлението в нетрезво състояние. За този двегодишен изпитателен срок начинаещите водачи няма да могат да употребяват преди каране дори разрешените минимални количества алкохол, уточни еврокомисарят Вълян. Две от всеки пет пътнотранспортни произшествия (ПТП) с причинена смърт са с участието на водач на възраст под 30 г., макар че младите водачи са само 8% от всички шофьори;

• Осигуряване на възможност за младежите да полагат изпит и да започват да управляват автомобили и камиони с придружител от 17-годишна възраст, за да трупат водачески опит;

По-целенасочена оценка на здравната годност за управление, като се има предвид напредъкът в лечението на заболявания като диабета. Водачите ще бъдат също така насърчавани да обновяват водаческите си умения и знания, за да не изостават от технологичните промени.

За да се опрости признаването на свидетелствата за управление между страните членки, ЕК предлага въвеждане на цифрово свидетелство за управление на МПС - първото в света. Така подмяната, подновяването или замяната на свидетелство за управление ще стане много по-лесна, тъй като всички процедури ще се извършват по интернет.

За гражданите на държави извън ЕС със сравними стандарти за безопасност на движението ще бъде по-лесно да заменят свидетелството си срещу такова от ЕС.

Обновените правила за изпитите ще бъдат съобразени с преминаването към превозни средства с нулеви емисии. Например по време на изпитите ще се оценяват знанията и уменията, свързани с усъвършенстваните системи за подпомагане на управлението и други автоматизирани технологии. Начинаещите водачи ще научават също така как стилът им на управление въздейства върху емисиите им - например времето на смяна на предавката.

Ще бъде променена и разрешената маса за МПС от категория В за съобразяване с превозните средства с алтернативно гориво, тъй като превозните средства с нулеви емисии, снабдени с батерии, понякога са по-тежки.

Трансгранични принудителни мерки – вече и за опасни изпреварвания и паркирания

Близо 40% от трансграничните нарушения са останали ненаказани през 2019 г. Или не е била установена самоличността на нарушителя, или не е било извършено принудително изпълнение за събиране на глобата.

Предложението на ЕК предвижда правоприлагащите органи да получат достъп до националните регистри на свидетелствата за управление. Комисията предлага също така засилване на ролята на създадените национални звена за контакт.

Настоящото законодателство се отнася до някои от най-честите и груби нарушения, например управление с превишена скорост и в нетрезво състояние. ЕК предлага да добави следното към обхванатите нарушения:

Неспазване на достатъчно разстояние спрямо движещото се отпред превозно средство;

Опасно изпреварване;

Опасно паркиране;

Пресичане на една или повече непрекъснати бели линии;

Движение в платното за насрещно движение;

Неспазване на правилата за образуване и използване на коридори за спешни случаи;

Използване на претоварено превозно средство.

Така ще бъде гарантирано еднакво отношение към местните и чуждестранните нарушители.

Благодарени на обновените законодателни разпоредби ще се гарантира спазването Предложението също така гарантира правата на лицата, обвинени за нарушения на правилата за движението по пътищата. Чуждестранните нарушители имат право на ефективно обжалване и справедлив процес, на презумпция за невиновност и на защита. Тези права ще бъдат обезпечени по-добре чрез разпоредби за осигуряване на уеднаквено съдържание и връчване на наказателните постановления. Това ще става чрез осигуряване на възможност за получателите да проверяват истинността на документите им и чрез въвеждане на стандартно изискване за споделяне на информация с предполагаемите нарушители.

С помощта на специален информационно-технологичен портал ще се осигури лесен достъп на гражданите до информация за правилата за безопасност на движението по пътищата във всяка държава членка. След време те ще имат въдможност да плащат пряко наложените им глоби.

Какво предстои

Предложенията ще бъдат разгледани от Европейския парламент и страните членки (Съвета) на ЕС в рамките на обикновената законодателна процедура.