"Настояваме Народното събрание да започне незабавно процедури за избор на органите с изтекъл мандат, за да се преодолее институционалната криза."
Това се казва в отворено писмо до парламента, подписано от 11 неправитествени организации. Голяма част от тях са известни най-вече с фокуса си върху проблемите на правосъдието и съдебната реформа - като Български институт за правни инициативи, Антикорупционен фонд, Български адвокати за правата на човека, Програма "Достъп до информация" и др.
Като аргументи се изреждат безпрецедентната криза с пет предсрочни парламентарни избори, промените в Конституцията, препоръките на ЕК, критично ниското доверие на общество към институциите, както и решението на КС, с което остави Висшия съдебен съвет и Инспектората да действат извън мандата, но посочи, че тези действия извън разумен период противоречат на Конституцията.
Предлага се да се започне с органите и членовете на органите, които най-дълго са извън законоустановения мандат.
Представителите на организациите настояват още парламентът да направи задълбочена проверка на професионалните и етичните качества на кандидатите, включително и чрез изискване на информация от други институции, да има проактивен подход за осигуряване на автентична конкуренция, като включително се даде право на професионални организации да номинират пряко кандидати.
В отвореното писмо се иска още да се създаде постоянна парламентарна Комисия по избора на органи, която да организира процедурите по избор, както и да се учреди консултативен граждански борд, който да дава становище за професионалните и етични качества на номинираните.
"Заявките на управляващото мнозинство за спазване на високи стандарти при избора на независими органи не трябва да катастрофират в повтаряне на дългогодишни порочни практики на задкулисно договаряне и партийно-квотно разпределяне на позиции в регулаторите", се казва още.
Ето и пълния текст на обръщението:
Уважаеми народни представители,
Ние, представители на български граждански организации, Като имаме предвид:
- Политическата криза в страната, която доведе до пет предсрочни парламентарни избори в периода 2021 г. – 2023 г. и кратка продължителност на работата на няколко Народни събрания;
- Усилията на обществени групи за ефективно прилагане на принципите на правовата държава и разделение на властите;
- Изтеклите мандати на титулярите на множество еднолични и колективни органи, избирани от Народното събрание;
- Дългогодишните искания на активни граждански организации за прозрачни парламентарни назначения ;
- Критично ниското доверие на българското общество към публичните институции,
- Политическите заявки от представители на управляващото мнозинство за почтеност, прозрачност и отговорност при избора на регулатори от Народното събрание;
- Решенията на Конституционния съд, в които по отношение на органите, избирани изцяло или частично от Народното събрание, се посочва, че случаите на „продължаване осъществяването на функции след изтичане на срока („удължаване“ на мандата)“ като изключение от общото правило за обвързаността на правомощията и на конституционно установения срок на овластяване“ „изпълнението на тези правомощия извън разумен период след края на мандата противоречи на Конституцията, особено когато Народното събрание не е предвидило нормативно основание за това. (…) Обратното разбиране води на практика до заличаване на мандатността като принцип на демократичното управление.“ ; „всеки държавен орган, включително и Народното събрание, със своите актове трябва да зачита правните принципи и правила и така да създава очаквания, въз основа на които адресатите на правната уредба да могат да взимат решения за своето поведение“; „Народното събрание да взема решения, но те не могат да бъдат произволни, а трябва да бъдат приети в изпълнение на законоустановена процедура и при законово установени критерии в съответствие с конституционните принципи.“
- Констатациите в Доклада на Европейската комисия за върховенство на закона за България за обновяване мандатите на независимите регулаторни власти и забавянето му като резултат от политическата ситуация;
- Приетите промени в Конституцията от декември 2023 г., които закрепват на конституционно ниво стандартите за избор на независими органи от Народното събрание.
Настояваме Народното събрание да:
- Започне незабавно процедури за избор на органите с изтекъл мандат, за да се преодолее институционалната криза;
- Възприеме времеви критерий за откриване на процедурите, като започне с органите и членовете на органите, които най-дълго са извън законоустановения мандат, освен когато друго не е предвидено в закон;
- Публикува актуален график на мандатите на членовете на едноличните и колективните органи;
- Се придържа стриктно към принципите на публичност, прозрачност, обективност, равнопоставеност, предвидимост на избора, отчетност на назначаващия орган, професионализъм и конкурентост, въплътявайки практически промените в Конституцията на Република България от декември 2023 г.;
- Организира процедурите за избор в разумен срок (минимум 3 месеца от номинацията до избора), за да се даде достатъчно време на професионални общности, медии и гражданско общество да се запознаят с предложените номинации и техните концепции;
- Изготви анализ на сектора, за който съответния орган има правомощия по регулиране, управление, санкциониране, лицензиране, надзор и др.
- Изготви анализ на годишните отчети на органа;
- Въведе задължително изискване номинираните кандидати да представят писмена и публична концепция за управление на органа;
- Направи задълбочена проверка на професионалните и етичните качества на кандидатите, включително и чрез изискване на информация от други институции и организации;
- Предприеме проактивен подход за осигуряване на автентична конкуренция, като приобщи професионални организации да номинират пряко кандидати;
- Създаде постоянна парламентарна Комисия по избора на органи, която да организира процедурите по избор и която да заседава съвместно с ресорна/и комисия/и за изслушване на кандидатите; към Комисията по избора да се създаде консултативен граждански борд, който да дава становище за професионалните и етични качества на номинираните кандидати;
- Предвиди възможност медии, граждански организации и представители на академичната общност да задават писмени и устни въпроси по време на изслушването на кандидатите.
Очакваме народните представители в 49-ото Народно събрание да са на висотата на обществените изисквания за ефективна институционална инфраструктура. Заявките на управляващото мнозинство за спазване на високи стандарти при избора на независими органи не трябва да катастрофират в повтаряне на дългогодишни порочни практики на задкулисно договаряне и партийно-квотно разпределяне на позиции в регулаторите.
Сегашният състав на парламента може да продължи реформаторската си политика, като постави на принципно нова основа начина, по който конституира органи. Това би било силен морален знак, който ще възстанови доверието на гражданите в публичните институции. Обратното би било повод за обществено напрежение.
С уважение,
Български институт за правни инициативи
Антикорупционен фонд
Асоциация на европейските журналисти-България
Български адвокати за правата на човека
Български Хелзинкски комитет
Български център за нестопанско право
Институт за пазарна икономика
Институт за развитие на публичната среда
Програма „Достъп до информация“
Център за либерални стратегии
Център за оценка на въздействието на законодателството
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни