
Видеоплатформата TikTok е премахнала ключов инструмент, който позволяваше на учени да изследват в детайли популярността на конкретни хаштагове в социалната мрежа, съобщи "Ню Йорк Таймс".
Става дума за т.нар. Creative Center, в който всеки потребител можеше да разгледа кои са най-популярните хаштагове и да съобрази съдържанието си с тях. Или, ако е рекламодател, да потърси създатели на съдържание, подходящи за конкретен продукт.

Изследователи от университета "Рътгърс" обаче наскоро ползваха инструмента, за да проследят тагове, определени като "чувствителни" спрямо интересите на китайското правителство, и ги сравниха със същите в Instagram. Очакваният извод - много "чувствителни" теми за китайските комунисти просто не се появяват в TikTok, но са налице в Instagram.
Скоро след публикацията функцията изчезва. В изявление за "Таймс" от TikTok признават, че това е свързано със "злоупотреба" на инструмента.
"За съжаление, някои лица и организации злоупотребиха с функцията за търсене на центъра, за да направят неточни заключения, затова променяме някои от функциите, за да се гарантира, че ще се използват по предназначение", каза представител на компанията.
В добавка, екипът на TikTok е блокирал прекия достъп до някои "чувствителни" теми, включително такива, свързани с геополитика.

ByteDance, компанията зад TikTok, отдавна сътрудничи активно с управляващата Китайска комунистическа партия - независимо дали става дума за даване на достъп до вътрешни данни или директна цензура на протестиращи в Китай по време на пандемията. Но американските компании Meta и X също правят всичко възможно, за да затруднят учените. Хората на Зукърбърг планират да премахнат CrowdTangle, инструмент, който е популярен сред журналисти и учени за изучаване на разпространението на съдържание във Facebook. Илон Мъск пък направи отворения API на някогашния Twitter - интерфейс за програмиране на приложението - платен, и то доста скъп, с което затрудни сериозно изследователите, които се интересуват от това как се разпространява дезинформацията онлайн.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни