Работещи в градския транспорт в София излязоха рано тази сутрин на протестна акция, организирана от Федерацията на транспортните синдикати (ФТС) към Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ). Те настояват за увеличение на заплатите с 30 на сто и за подобряване на условията на труд.
Недоволните служители се събраха първоначално на последната спирка на линии 4, 88, 204, 304, 384 и H4, която се намира в ж.к. "Дружба" 2, предава БТА. Закъснението на линиите към "Дружба" бе с около 5 минути и се очаква да окаже влияние на разписанието през целия ден.
Пред БНР председателят на Федерацията на транспортните синдикати към КНСБ Александър Шопов заяви, че протестът е само за днес, но ако не бъдат чути, ще продължат.
Шопов обяви, че служителите имат покана от столичния кмет Васил Терзиев за среща след протеста. Според него държавата също може да помогне на градския транспорт не само в София. По думите му нужда от увеличение на заплатите има и в транспорта в цялата страна.
"Това е въпрос на преговори, които ние се надяваме да можем да проведем в диалог както със столичния кмет, така и с финансовия министър, а не да се налага хората да излизат и да протестират по улиците", заяви.
Александър Шопов посочи и откъде могат да дойдат средствата за 30-процентно увеличение на заплатите:
"Тези средства спокойно могат да дойдат от тези 250 млн., които са предвидени за недофинансираните сектори. Въпрос на преговори".
По думите му стартовите заплати в градския транспорт са ниски. За шофьор в автотранспорта се започва на 1850 лв., уточни синдикалистът в интервю за предаването "Преди всички". Той обяви, че по време на протеста работниците символично ще изгорят свои фишове и графици. Те не могат да си ползват и почивките, добави той.
"Около 40% от работещите в градския транспорт в страната са в предпенсионна възраст", предупреди още синдикалистът.
Той смята, че още следващата седмица протест може да има и в страната - Варна, Бургас. Той заяви категорично, че в протестите няма политически елемент.
"Часовете за работа са много, не достигат хора, извънреден труд се дава", заяви и Валери Петков, който е ватман.
По думите му основната му заплата е 1830 лв. на ватман. Когато правим двойни надници, взима 200-300 лв. отгоре.
Друг от шофьорите пък обяви, че при 40 години трудов стаж, получава месечно 1900 лв.
Трети направи акция показно - как си почиват той и колегите му - на пода на возилата.
"Аз не взимам 3000 лв. заплата" - бяха изписали послание някои от шофьорите.
Шофьорите се оплакват още, че карат по осем часа без почивка, а в добавка - и неизправни возила. Понякога се налагало сами да купуват крушки за фаровете.
Това не е първата демонстрация на служители в градския транспорт. Преди седмица граждани висяха по спирките при минусови температури в недоумение защо чакат возила по над 20 минути.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни