А1 обяви, че ще увеличи цените си с 9,5%. За индексацията се знае отдавна, не бе съобщен само процентът на увеличението. Най-старият телеком последен обяви процента, с който вдига цените.
Увеличението е на база средногодишния Индекс на потребителските цени на НСИ, същата метрика, която избра Yettel. Vivacom вдигна цените с 4,7% - ръста на годишната инфлация за декември 2023 г.
От 1 март 2024 г. компанията ще индексира месечните такси със средногодишния Индекс на потребителските цени на НСИ в размер на 9,5%, съобщиха от А1.
От същата дата до края на годината частните клиенти ще ползват специални бонуси: неограничени минути и мегабайти, интернет на максимална скорост, 200+ ТВ канала и отстъпки за устройства.
Компанията ще въведе реципрочност в договорите, която ще даде възможност за намаляване на месечните такси при официална дефлация он -2%. Ще има и праг за индексация от минимум 2% от средногодишния Индекс на потребителските цени.
Потребителите ще могат да се откажат от своя договор без неустойки при индексация от 2025 г. нататък.
Това се прави "в отговор на обществената дискусия за повече баланс и реципрочност за потребителите", пишат от телекома. Индексацията няма да засегне хората в неравностойно положение и тези, които ползват предплатени мобилни услуги.
"Индексацията на цените ни дава възможност да продължим да инвестираме, за да Ви предоставим по-добро, по-надеждно изживяване и най-добрата стойност за Вашите пари. Също така е важно, тъй като нашите собствени разходи продължават да се увеличават, така че промяната на цените означава, че можем да продължим да поддържаме най-добрите мрежи и да предоставяме обслужване на клиенти по повече начини от всякога", пишат от А1.
И обясняват:
"През изминалата година инфлацията в страната продължи да бъде с високи нива. Разходите на компанията също се увеличиха, а трафикът в мрежите ѝ нараства значително и трябва да инвестира непрекъснато в подобряване и разширяване на инфраструктурата. Само за последната година трафикът през мобилната мрежа се е увеличил с почти 70%, а А1 е инвестирала над 200 млн. лева, за да посрещне растящите нужди на потребителите. За сравнение през 2023 г. инвестициите в мобилната мрежа са над 46% повече спрямо тези през 2022 г. В момента 4G покрива над 99% от населението, а 5G ULTRA мрежата на оператора е достъпна за над 82,6% от населението.
Компанията е инвестира сериозно и в честоти, чрез които предлага мобилни услуги. Само спектърът 700/800 MHz, който придоби през миналата година, изисква първоначални такси от 43,2 млн. лева. Инвестициите във фиксираната мрежа са нараснали с 13% през 2023 г. спрямо 2022 г. Разходите за телевизионно съдържание също се увеличават, като за 2023 и 2024 г. те ще са в размер на почти 185 млн. лева, което е увеличение от над 20% спрямо предните две години (2021-2022 г.).
На този фон разходите за мобилни и фиксирани гласови услуги, достъп до интернет и телевизия в България съставляват под 4% от разходите на домакинствата. За сравнение разходите за хранителни продукти и безалкохолни напитки, които са се увеличили значително (13,7%) през миналата година, съставляват над 31% от разхода на домакинствата. Разходите за здравеопазване са се увеличили с 11,6%, за лекарствени продукти с 14,4%, за развлечения и култура с 12,4%, за водоснабдяване с 18,7%, за топлоенергия с 19,7%."
При повишаване на цените - отказ от договор без неустойки
Законопроект за промени в Закона за електронните съобщения ще позволи на гражданите да прекратяват договорите си с мобилни оператори без неустойки. Законопроектът ще бъде внесен днес от народни представители от парламентарната група „Продължаваме Промяната – Демократична България“ (ПП-ДБ) . Това съобщи пред журналисти в парламента депутатът от ПП-ДБ Мартин Димитров. Той коментира, че всяка индексация и повишение на цените от страна на мобилен оператор е основание гражданите и фирмите да прекратят договора без неустойки.
"Това е нещо, което се дискутира от години, но никога не е правено", добави Димитров.
По думите му хората продължават да се оплакват, че няма държава и никой не ни защитава интересите им.
"Преките резултати, които очакваме, е всеки да може да се откаже от договора си без неустойки при повишаване на цената", обясни Димитров.
По думите му това ще засили конкуренцията между мобилните оператори и ще даде възможност на хората да имат повече избор. Това е трайното решение на този въпрос, коментира депутатът.
"Ние приехме, че ако една програма се добави или извади от договора, който имаш с оператор, това е основание да си прекратиш договора без неустойки", обясни Димитров и добави, че със законопроекта, който предлагат, въвеждат подобен принцип. "Казваме така в Закона за електронните съобщения - ако едностранно цената бъде увеличена поради индексация, това е основание без неустойки, да се откажеш от договора. Ако е взето мобилно устройство, то за него се дължи цената, която човек се съгласил да плати", уточни Димитров.
Колегата му Ивайло Мирчев добави, че нещата ще си дойдат по местата, тогава когато започнат да работят регулаторите.
"Ако ние сега имахме работеща КЗК, този произвол на мобилните оператори нямаше да може да се случи", коментира Мирчев.
Той обясни, че промените не са насочени към един или друг бизнес, а към възможността бизнесът да се развива по нормален начин, така че обществото да има полза от него, а не само някой да реализира печалба само поради факта, че има добър политически гръб, например.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни