Проектозаконът за предучилищното и училищното образование, който вече мина на първо четене в парламента, съдържал прекалено много форми на контрол над частните училища.

От това се оплакаха на пресконференция представители на Инициативен родителски комитет и Българската асоциация на частните училища (БАЧУ). Проектът предвижда финансиране на частните детски градини и училища, според често цитирания принцип "парите следват ученика" - или всеки ученик да получава парите за неговото образование, предвидени по т. нар. единен разходен стандарт.

Според участниците в пресконференцията обаче контрола, които се предвиждал за частните училища, които ще получават държавна субсидия, бил прекалено голям. Той даже беше определен като "полицейщина".

"Някои от частните училища вероятно няма да приемат това финансиране и да намаляват таксите, защото има прекалено много изисквания", каза Милка Славчева, председател на БАЧУ.

Тя получавала подобни сигнали, но отказа да влезе в подробности. Имало безкрайно много контролни мерки, които по регламент не били предвидени за останалите ползватели на системата. "Това не е справедливо", каза Славчева. 

След приемането на закона на първо четене темата за финансирането се превърна в основна, като събра много "за" и "против". Основните аргументи "за" са за равнопоставеността на всички деца в ученическа възраст у нас, че родителите и на децата в частни училища плащат данъци на държавата и че тези пари отиват неясно къде.

От другата страна, освен крайнолевите аргументи за нарушена социална справедливост - че в частните училища учат само богаташи и нямат нужда от допълнителни пари и т.н., има и много експертни мнения, които предупреждават за подводни камъни пред този вид финансиране.

Представителите на Инициативен родителски комитет и БАЧУ днес надълго и нашироко представиха вече известни доводи в подкрепа на субсидията. Конституцията регламентира основото човешко право на образование и децата, които учат в частни училища като не получават парите, които по право им се полагат, са дискриминирани.

Според Грета Ганева от Инициативен родителски комитет, около 150-160 млн. лв. всяка година се предвиждат за образование на ученици, които после се записват в частни училища, отпадат от училище или деца, които са в чужбина. Тези пари не отиват при тях, какво се случва с тези пари, попита Ганева.

"Твърди се, че частните училища са търговци. Търговци са само техните собственици. Училището не може да акумулира печалба", обяви още тя.

Според Милка Славчева в момента вървяла голяма манипулация и спекулация с фактите:

 - Не било вярно, че частните училища ще вземат парите и ще ги употребят, както намерят за добре.

- Говорело се, че парите ще бъдат отнети от и без това недофинансираните държавни и общински училища. "Парите не са много, те остават като икономии, но незайно къде отиват. Нито един лев от тези средства не се е върнал в държавните училища", твърди Славчева. Според нея ставало дума обаче за 12-13 млн. лв., които се губят по този начин.

- Тя опроверга и следващо твърдение - държавните и общинските училища ще бъдат неравнопоставени спрямо частните. Славчева извади дълъг списък с допълнителни пера, по които държавните училища получават пари - за заплати, осигуровки, консумативи, извънкласна дейност, ремонти, обзавеждане и т. н.

- Сред манипулациите били и твърденията, че в частните училища учат деца на мутри, а всички трябвало да им плащат заниманията по тенис например. В тези училища учат основно деца на средната класа - "колкото на някои да им се иска да бъде унищожена и смачкана", от финансовите среди, представители на свободни професии и др., каза Славчева.  

Ето още две мнения по темата:

http://www.clubz.bg/14705-finansiraneto_na_chastni_uchilishta_koito_rabotqt_za_pechalba_ne_e_dobra_ideq

http://www.clubz.bg/14700-shiroko_zatvorenite_vrati_na_obrazovatelnata_privatizaciq