Въпреки мрачната история, тричасовата дължина и сериозната конкуренция, "Опенхаймер" доминираше на наградите "Оскар" тази година. Каква беше кампанията на филма на Кристофър Нолан, която бавно, но сигурно набра скорост, за да отвее напълно "Барби". На този въпрос търси отговор "Гардиън" след приключилата церемония. 

"Не беше голямо състезание", отбеляза Емили Блънт в шеговита размяна на реплики с Райън Гослинг на сцената, където двамата се появиха, за да обявят поредната награда. Блънт, която беше номинирана за поддържаща женска роля в "Опенхаймер", не беше далеч от истината, докато отвръщаше на Гослинг, номиниран в поддържаща мъжка роля за своя запомнящ се Кен. Не може да се избяга от реалността - накрая нямаше никакъв "Барбихаймер" - историята за атомната бомба нокаутира филма за най-известната кукла в света, отбязва Андрю Пулвър.

Победител в седем категории, сред тях за най-добър филм, актьор в главна роля, режисьор, актьор в поддържаща роля, "Опенхаймер" е първият автентичен блокбъстър, който доминира на наградите на Академията след успеха на "Властелинът на пръстена: Завръщането на краля" през 2004 г., т.е. преди цели 20 години, посочва "Гардиън".

"Опенхаймер" е с внушителните 960 млн. приходи от боксофиса по целия свят. За сравнение миналогодишният носител на статуетката за най-добър филм "Всичко навсякъде наведнъж" събра 111 млн. долара. Да, той остава доста по-назад от зашеметяващия резултат на "Барби", който беше завладял лятото, с 1,4 млрд. долара, но постижението на "Опенхаймер" е още по-впечатляващо, защото той разказва една мрачна, потискаща история в продължение на три часа. При това филмът на Нолан не слага ацентът върху визуалната страна на историята - дори и със смразяващото избухване на бомбата, а залага повече на сложните отношения, пресъздадени в забележителните изпълнения на двамата актьори, които спечелиха и статуетки - Килиън Мърфи като Робърт Опенхаймер, създателят на атомната бомба, и Робърт Дауни-джуниър. Филмът се движи през различни периоди от живота на Опенхаймер, в които се включва и останалата част от забележителния актьорски състав. 

В началото "Опенхаймер" тръгна доста по-бавно от "Барби" - двата филма бяха пуснати по кината по едно и също време. В премиерния уикенд той беше разбит от "Барби", но след това започна бавно, но сигурно да наваксва, посочва "Гардиън". 

През лятото филмът за куклата изглеждаше роден победител - комедийният полъх, прекрасният дизайн, посланието, търсеното от Холивуд разнообразно представителство - расово, социално, ролево и т.н., сценарий и режисура от номинираната три пъти за "Оскар" Грета Гъруиг, харизматични актьори в главните роли - Марго Роби и Райън Гослинг, музика... Но наградите "Оскар" търсят по-тежки, по-носещи послания. Може и даже да се каже, че "Клети създания" запълни нишата по отношение на дизайн, костюми, на хумор. Така "Барби" и Геруиг изпаднаха от играта, което се видя съвсем ясно на номинациите за "Оскар", но и преди това в целия награден филмов сезон.

Досега Кристофър Нолан оставаше едно от големите имена в режисурата, но не и в редичката на онези, които влизаха в сериозните залагания за победители за наградите на Академията. Но това се промени този път със следването на модел, който включваше големи приходи от кината, кампания преди наградния маратон с акцент върху уменията и творчески, и технически на режисьора, както и неговата явна любов към движещите се образи и големия екран, пише Андрю Пулвър в "Гардиън". И отбелязва: "Гласуването за "Опенхаймер" започна да изглежда като вот за самата филмова индустрия". 

Когато започна кампанията за промотирането на филма, стана ясно, че той е с големи шансове за победител. Екипът ориентира представянето му като постави Нолан в центъра, смята Рич Клайн, председател на филмовата секция на London Critics Circle. "Те не направиха нищо извън обичайното по отношение на протичането на кампанията. Правеха в общи линии това, което е и при другите филми. Но Нолан беше фокусът и беше важно да бъдат признати големите му постижения. Нолан е тих човек в тази индустрия. Но той излезе на светло и се появи на места, на които обикновено не ходи. Беше приятно да го видим да излиза и да си прекарва добре", казва Клайн.

"Екипът работи неимоверно много", обяснява пред изданието пиар експерт, който предпочита да не бъде назован. И посочва колко важно е било филмът да остане в съзнанието на хората, които гласуват, дълго след като излиза по кината през юли, както и да бъде убеден Нолан да вземе активно участие в кампанията по представянето на "Опенхаймер", която включва поредица от интервюта, участия в шоу програми, срещи със зрители и какво ли още не. Килиън Мърфи, който също не обича шума и прекаленото внимание, също е убеден да участва максимално активно, като излиза далеч извън зоната си на комфорт. Пиар специалистът обаче добавя, че във всяка кампания е важно да има умереност, да не се прекали и да се създаде отегчение. В това отношение екипът на филма също се справя добре.

"През годините Нолан изгради авторска марка със своите филми за супергерои и сложни научно-фантастични филми, марка, която изглежда още по-добре след впускането му в историята и в реалния живот. Една от причините той често да бъде сравняван със Стенли Кубрик е, че е продуцирал отличителни, предизвикателни и лични филми изцяло в холивудската студийна система, с големи бюджети и значителни бокс офис резултати. Ролята му на спасител на разпространението на филми в кината – особено след като настоя да пусне "Тенет" в разгара на пандемията от COVID, докато кината се тресяха – му спечели много признателност. Освен това, посочва Клайн, "Барбихаймер" съживи киното, когато нещата все още изглеждаха отчайващи", пише "Гардиън".

Нолан спечели и защото "Опенхаймер" се появи в подходящото време. "Оскарите" обичат да отдават дължимото на хора, които са спечелили възхищение след години на упорит труд. Така че сега е дошло времето и на него да му се каже - "Ти си един от най-големите режисьори днес и вече трябва да спечелиш няколко награди".

"Изненадващо, може би, за режисьор, който е толкова ориентиран към техническите възможности на киното, слабостта на "Опенхаймер" се оказа в техническите категории: спечели награди за най-добра кинематография и най-добър монтаж, но загуби в костюмите, производствения дизайн и звука, видовете области, в които трябваше да има успех, за да може да оспори рекорда от 11 статуетки, държан съвместно от "Завръщането на краля", "Титаник" и "Бен Хур". В крайна сметка седемте, които спечели, означават, че по терминологията на наградите "Оскар" "Опенхаймър" е голям филм, но не толкова голям", смята Пулвър.

Нолан изглеждаше още от началото като безапелационен победител в категорията за режисура, но конкуренцията за най-добър филм беше много, много сериозна тази година. За известен период изглеждаше, че "Клети създания" има сериозни шансове за успех, но след като се развихри темата за секс сцените и голотата, стана ясно, че тази възможност се отдалечава от него. "Зона на интерес", "Минали животи" и "Анатомия на едно падане (или падение-бел. ред.) - повърхностно може би, приличат на филми, които са вземали "Оскар" в предишни години.

"Всички те бяха сериозни филми за сериозни неща. Бяха и красиво направени. Всеки от тях лесно можеше да спечили статуетката в миналото. "Минали животи" си тръгна без награди, което е шокиращо, когато видите колко добър този филм е в действителност", смята Клайн.

"Хората, които гласуват за Оскарите, са хора от филмовата индустрия, а "Опенхаймер" преди това спечели всички награди на индустрията (на гилдията на филмовите актьори, на гилдията на продуцентите, на гилдията на режисьорите и т. н. - бел. ред). Това е вот на индустрията за самата себе си.

Посланието е: "Не сме тук само за да правим красиви филми, но и да правим много големи филми за много големи и сериозни неща, които при това имат и сериозен успех в бокс офиса. А всичко това се съчетава в "Опенхаймер", заключава Клайн за успеха на филма за създателя на атомната бомба.