Подпорна стена на т. нар. автомагистрала "Струма“ се срути върху пътното платно вчера, а разчистването на земната маса продължава и днес. Все още е затворено за движение платното в посока София от кръговото на Драгичево (както стана ясно при фаталната катастрофа с македонски граждани - такава магистрала няма, тя нито е издадена пред комисия, нито покрива критериите за магистрала - б.р.).
„Около 3500 кубика земна маса е отстранена от зоната на срутването. След интензивните валежи от последните дни се забелязва преовлажняване на глинести пластове, довело до срязването на стената.
От стената са паднали 24 метра. Оценката е, че около 5000 кубика земна маса ще бъдат извозени“, посочи пред бТВ днес инж. Даниел Иваничков, директор „Поддържане на пътната инфраструктура“ в АПИ.
„Трябва да сме приключили до утре с разчистването. След това ще бъде направена оценка за последващото възстановяване. Магистралата ще бъде затворена до утре със сигурност. След това ще бъде отворена за леките автомобили“, добави той.
„Стените в участъка са на 14-годишна възраст. Правени са при изграждането на АМ „Люлин“. Не са много стари, не са много нови – природата си е природа. Останалите стени не са мръднали. Ще бъдат предприети действия за почистване на отводнителите им, което е регулярен процес“, каза още инж. Даниел Иваничков.
„Непосредствената причина за падането на стената са дъждовете, които са преовлажнили земните маси зад подпорната стена, създали са един значителен земен масив, който е довел до срязването на стената. Няма щети по пътя, което означава, че е нарушена устойчивостта на откоса“, обясни проф. Стефчо Стоев от Минногеоложкия университет.
„Това е стар свлачище участък. За него се знае. Той е слабо място на магистралата. По-надолу са извършвани мероприятия по укрепване на откоса. Ние сме в периферията на тази зона. Целият този район е свлачищен. Почвите са податливи на свличане“, коментира той.
„АМ „Люлин“, сега „Струма“, е изградена при едни много сложни геоложки условия. Само в рамките на едни 7 километра имаме три големи свличания. Преди първия тунел има, между първия и втория тунел има много голямо свличане, което беше овладяно много трудно. Този участък е слабо място.
Извършвани са укрепителни мероприятия. Цялата тази част на Пернишката котловина се характеризира със сложни условия. Пътят между Драгичево и Владая е с няколко свлачища. По железопътната линия влаковете се движат с намалена скорост заради свлачищни процеси. Районът е предразположен. Очевидно е трябвало да бъдат извършени по-сериозни укрепителните мероприятия“, допълни пък ръководителят на катедра „Хидрология и инженерна геология“ проф. Стефчо Стоев.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни