Кой е виновен, че Симеоновският лифт не работи? Това бе основният въпрос на първото извънредно заседание на Столичния общински съвет днес - поне по план. Първите 30-ина минути бяха отделени за въпроси и нападки от страна на ГЕРБ-СДС към кмета Васил Терзиев за ситуацията в Столична община след проливния дъжд.

После започна заседанието "по същество". Или - както признаха множество общински съветници - основно обвинения и политически изказвания.

Още преди заседанието от ПП-ДБ-СС хвърлиха топката за спрения от частен собственик лифт в дворчето на ГЕРБ - управлявали по време на приватизацията на дружеството "Въжени системи", което отговаря за лифтовете на Витоша, през далечната вече 2007 г.

От ГЕРБ-СДС обявиха, че ще повдигнат казуса пред Надзорния съвет на Столичната общинска агенция за приватизация и инвестиции (СОАПИ). Борис Бонев ("Спаси София") отбеляза, че така ГЕРБ ще изправят общината пред тежък юридически въпрос, за който са отговорни те с лошия договор за приватизация, сключен по времето, когато Бойко Борисов бе кмет (а ГЕРБ в своя зародиш). От ПП-ДБ-СС отбелязаха, че договорът изисква само да има работещ лифт (а всъщност и влек е достатъчен).

"Йорданка Фандъкова нищо не е направила за другите лифтове, които не работят”, отбеляза Христо Копаранов.

Не стана напълно ясно какво решение точно предлагат от най-голямата група в Съвета. Кметът Васил Терзиев обясни в дълга реч, че трябва всичко по темата да се обсъди внимателно. И предложи:

"Нека да създадем временна комисия в Столичен общински съвет, която да се занимава с казуса относно неработещите лифтове, водещи до Витоша. Нека да направим конкретен план, който да бъде подкрепен от всички."

От ГЕРБ-СДС повдигнаха въпроса защо собственикът на лифта - "Витоша Ски" - не е поканен на заседанието. И традиционно игнорираха какво казват опонентите им в съвета. Прошко Прошков отбеляза:

"От "Спаси София" днес казват - решението е ние да си вземем лифтовете. Свързваща инфраструктура, да направим план, това е чудесно. Но ситуацията е друга в момента. Връщаме се в реалната политика. Ние имаме инструменти да накараме собственика, дори да сядаме на маса, да не сядаме с празни ръце."

От ПП-ДБ-СС отбелязаха, че всъщност няма подобен инструмент - собственикът не нарушава предмета на дейност, ако лифтът не работи, и това е заради начина, по който е написан договорът. От ГЕРБ.

Андрей Зографски от СС обяснява, че две години са се водили дела по заповедта на Фандъкова за рестартиране на лифта, за която е било ясно, че "нищо няма да се случи". Пък ползваните членове на ЗУТ сочат, че ако проверката покаже, че техническото съоръжение не може да бъде възстановено, СО следва да постанови премахването му, вместо възстановяването му.

"В никакъв момент г-жа Фандъкова не постановява премахването на опасни съоръжения", отбеляза той.

Антон Хекимян (ГЕРБ) показа класа, като се подигра на колегата си за способностите му в четенето. 

"Вие продължавата да споменавате имената на Борисов, Фандъкова и Георгиев, което значи, че сте и с двата крака в предизборната кампания", отбеляза той. "Къде е собственикът на лифта? Няма го! Криете го!"

Левицата също не спести критики към ГЕРБ. Диана Тонова (БСП) припомни, че Елен Герджиков преди години казва, че договорът изисква да се запази предмета на дейност, но това не значи, че трябва да работят лифтовете.

Тонова изведе и свое юридическо тълкувание - тъй като в договора "лифтовете" са в пълен член, това означава, че трябва да работят всички, не само един.

Пламен Данаилов от "Има такъв народ" зададе за разнообразие адекватен въпрос - има ли анализи или визия от зам.-кметовете за това какво следва от тук нататък.

"Напълно съм съгласен - хубаво е да се гледа назад, да се търси отговорност, но трябва да вървим и напред", добави той.

Отговор не получи.

Борис Бонев подчерта, че през годините нито Бойко Борисов, нито Йорданка Фандъкова са повдигали темата как е приватизирано дружеството "Въжени линии".

А Екатерина Йорданова от ГЕРБ отбеляза, че тя заради това е станала общински съветник:

"Всъщност принципалът е взел решение за тази приватизация. Още три пакета бяха готови за концесия, за отдаване под наем по-скоро. Това мен ме направи общински съветник в онези години, защото считах, че не бива да бъдат приватизирани "Въжени линии". Това, което успяхме да спрем с г-н Борисов е да бъде спряна приватизацията на столичния градски транспорт."