Последният работещ лифт на Витоша - Симеоновският - спря. Според собственика на съоръжението - "Витоша Ски" - окончателно и безвъзвратно. Нямало резервни части. 

Управляващите в София се впуснаха в битка - кой е по-по-най-виновен и кой не е направил и не прави достатъчно, за да се оправи положението. Столичният общински съвет изкара многочасово извънредно заседание по темата днес.

В новия Z-Каст ни гостува Тома Белев бивш общински съветник ("Зелено движение") и бивш директор на парк "Витоша", сред най-запознатите хора в държавата по темата с витошките лифтове. Започваме от най-обсъждания в последните дни въпрос - може ли през приватизационния договор да се постигне нещо?

Отговорът е не.

"Там пише - "запазване със съществуващи лифтове и влекове". Достатъчно е да има един влек да работи, и ето, запазен е предметът на дейност", сята той.

Но освен по линията на приватизацията, има и друга възможност - чрез Закона за устройство на територията, смята Белев:

"Това е в правомощията на кмета - за премахване на опасността на гражданите от разрушени и неподдържани сгради и съоръжения."

Бившият директор на парка подчертава, че общината няма други инструменти и никога не е имала.

"Всичко, което се е случвало от 2007-ма насам, е по желание на собственика. Ако той не желае да работи Княжевския лифт - не работи. Ако не може да възстанови или подмени Драгалевския - не го възстановява. Съоръженията са такива, защото собственикът е решил така", отбелязва той.

Какво цели приватизаторът на Витоша? Опитват ли се частни инвеститори да изнудват гражданите? Нуждае ли се планината от модерни съоръжения?

Ще има ли съгласие в СОС за подхода? Каква е ключовата съставка за работещи лифтове на Витоша?

Отговорите на тези и други въпроси - гледайте и чуйте в новия, 156-ти епизод на Z-Каст:

Слушайте Z-Каст и в платформите SpotifyGoogle PodcastsTuneInApple Podcasts.