Износът на турски сапунени сериали през 2023 г. е донесло 1 милиард долара на телевизионната индустрия на страната. То има и важно въздействие върху туризма, особено в Истанбул.

Това обяснява д-р Дениз Гюрген Аталай, асистент в катедра "Кино и телевизия" в университета "Бахчешехир" (Bahçeşehir) в Истанбул пред Асошиейтед прес.

Глобалното търсене на този тип сериали се е увеличило със 184 на сто между 2020 и 2023 година. Така Турция се е позиционирала като един от най-големите износители на телевизионни предавания в света, отбелязва компанията "Перът Аналитикс" (Parrot Analytics), която изнася глобално сериали, продуцирана в страната.

"Всяка вечер достигаме до над 400 милиона зрители по целия свят", казва Изет Пинто, главен изпълнителен директор на "Перът Аналитикс".

"Меката сила", която създаваме с турските сериали, не може дори да се сравни с това, което може да се направи с политиката", допълва той.

"Секторът на телевизионните сериали допринася изключително много за това (ефектът върху туризма - бел. ред.). Образът на Истанбул, представен от сериалите, храната, която се яде тук, напитките, слушаната музика, начинът на живот и културата предлагат много приятно място за оценяване в контекста на сериалите", казва д-р Аталай.

Под знойното турско слънце туристи се разхождат из декори, пресъздаващи замъци от османската и византийската епоха, правят си селфита с актьори в традиционни османски носии и гледат изпълненията на каскадьори върху коне. Сред тях е и 22-годишната Рия Тойванен, отдадена фенка на турските телевизионни сериали, която пътува до Истанбул от Финландия с майка си, за да се потопи в царството на любимите си сериали.

А на около 8000 мили (12 800 километра) оттук във Вила Карлос Пас в Аржентина, 66-годишната пенсионирана учителка Ракел Греко гледа епизод от турска романтична комедия, заобиколена от сувенири, купени по време на пътуването ѝ до Истанбул. В най-големия турски град тя е посетила забележителности, които е видяла през години, прекарани в гледане на турски предавания.

"Струваше ми се, че сънувам, не можех да повярвам, че изживявам това, което виждах всеки ден в сериала", разказва тя за гостуването си в Турция през април тази година.

Глобалната популярност на турските телевизионни сапунени сериали (или dizi на турски език) превърна страната във водещ износител на телевизионна продукция, значително укрепвайки международния ѝ имидж и привличайки милиони зрители и туристи от целия свят към исторически и културни обекти в страната, декори на много от сериалите, коментира Асошиейтед прес, цитирана от БТА.

Експерти коментират, че успехът на турските сериали подхранва процъфтяваща телевизионна индустрия за милиарди долари, която продължава да се разширява към нови пазари.

"Диво сърце" (Deli Yürek) беше първият турски сериал, изнесен в Казахстан през 2001 година, но романтичният "Перла" (Gümüş) от 2005 година катапултира сериалите на страната до световна слава. Поредицата, чийто сюжет се развива около жена от традиционен произход, адаптираща се към градския живот, стана изключително популярна в Близкия изток.

Романтичната драма от 2006 година "Хиляда и една нощ", базирана върху поредица от близкоизточни народни приказки и развиваща се в съвременен Истанбул, плени публиката на Балканите. А "Великолепният век" (Muhteşem Yüzyıl) за османския султан Сюлейман Великолепни от 16-и век, прокара пътя към художествените исторически филми.

Някога вносителка на латиноамерикански теленовели, сега Турция изнася своите сериали. Президентът на Венецуела Николас Мадуро посети снимачната площадка на историческия драматичен "Възкресението на Ертуурул" (Diriliş: Ertuğrul) през 2018 година, демонстрирайки популярността на турските сериали в страната му.

Хайли Уганадъ, основателка на фен платформата за турски телевизионни сериали "Дизила" (Dizilah), обяснява, че популярността на тези телевизионни драми идва от теми, концентриращи се върху семейството, приятелството и любовта, обикновено на фона на луксозния лайфстайл в Истанбул или богатата история на страната.

"Те предлагат по нещо за всеки, независимо откъде е. Гледайки турски сериали, виждам отражения на майка ми, себе си и моите братя и сестри", казва Уганадъ.

Нейната платформа има аудитория от около 1,5 милиона зрители месечно. Феновете ѝ са от страни като САЩ, Канада, Гърция, Индия и Пакистан.

Главният изпълнителен директор на "Перът Аналитикс" Изет Пинто обръща внимание на семейно-ориентирания характер на турските драми. "Няма голота, няма ругатни или лоши думи, няма много омраза. Така че това става за гледане от семейството", обяснява той.

С разрастването на индустрията се разширяват темите на сериалите, като например в "Червени рози", който изследва динамиката между твърдо светско и западно ориентирано семейство и измислено ислямско братство.

Актьорът Йозджан Дениз, който преди това е участвал в сериали като "Имението с лозите" (Asmalı Konak) и "Истанбулската булка" (İstanbullu Gelin), обяснява, че подобна диверсификация е от съществено значение, ако индустрията желае да се развива.

"Турция сега е хванала тази инерция, но ако не може да ги разнообрази или да разкаже различни неща (сюжети), тази инерция ще приключи някъде", допълва той.

Първият епизод на "Възкресението на Ертуурул" имаше над 157 милиона гледания на езика урду в YouTube канала на турската държавна телевизия Ти Ер Ти (TRT), припомня продуцентът и сценарист Мехмет Боздаг, създател на популярни исторически драми, пресъздаващи живота на османски лидери и герои. А "Осман: Основателят" е излъчван в над 110 страни, припомня той.