Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е образувала производство срещу Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) след подадена жалба от "Институт по транспортна инфраструктура" ООД.

Жалбата е подадена в четвъртък миналата седмица, вижда се на страницата на КЗК. Тя е за решението на АПИ за обществената поръчка "Изработване на разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и ПУП – ПП за скоростен път "Монтана – София" с тунел под "Петрохан". Жалбоподателят е един от участниците в надпреварата.

В края на 80-те години на 20-и век са извършвани проучвания за икономическата целесъобразност на проект за подобряване на трасето на път II-81 София – Монтана. През 2020 г. беше изработено прединвестиционно проучване за направлението Монтана – София с тунел под прохода „Петрохан“. Подготвени бяха и три варианта за подобряване на трасето с изграждане на тунел. Заради защитените зони и местности обаче процедурите по ОВОС бяха прекратени.

Приблизителната дължина на участъка е 82 км., а проектната скорост на пътя - 120 км/ч. Индикативната стойност на обществената поръчка е 6 666 666,67 лв. без ДДС. 

Изграждането на скоростния път "Монтана - София" с тунел под "Петрохан" е ключов елемент на националната и европейската транспортна мрежа, заявиха от АПИ при обявяването на обществената поръчка. Според агенцията с реализиране на проектите в Северозападна България и по-конкретно със скоростния път "Видин - Монтана - Враца - Ботевград" и скоростния път "Монтана - София" транспортното натоварване по съществуващия път I-1 ще бъде обезпечено и ще се повиши пътната безопасност, припомня БТА. 

Направлението на път II-81 "София - Петрохан - Берковица - Монтана - Лом" е най-прякото, но поради преминаването на "Петрохан" времето за преминаване е значително повече, независимо от малкото разстояние като километри. За тежкотоварния трафик това е предпочитан маршрут, което допълнително натоварва транспортното движение. От АПИ припомниха и че поради пресичане на планинския релеф в зимния период се налага затваряне на пътя, което, от своя страна, довежда до натоварване на транспортната обстановка по другите алтернативни пътни артерии.

През март бяха отворени 17 оферти за обществената поръчка.