В края на 2023 година в света е имало около 42 милиона електромобила - с около 50 на сто повече от броя им в предишната година.

Това показва проучване на базирания в Щутгарт Център за изследване на слънчевата енергия и водорода (ZSW), цитирано от ДПА.

За целта на изследването са били взети предвид изцяло електрическите превозни средства, плъг-ин (plug-in) хибридите и електрическите превозни средства с удължител на пробега.

В Китай през миналата година са се намирали 23,4 милиона от тези автомобили, което е повече от половината в света. На второ място, но доста по-надолу като крайна бройка, в класацията са САЩ с 4,8 милиона коли.

Германия се нарежда на трето място с 2,3 милиона електромобили, а след нея са Франция и Великобритания, съответно с 1,6 и 1,5 милиона подобни превозни средства.

Малко вероятно е да се промени доминацията на Китай в краткосрочен план, коментира ДПА, цитирана от БТА. Ръстът в тази страна е по-висок от средния за света - 60 на сто на годишна база.

Андреас Путнер от Центъра за изследване на слънчевата енергия и водорода коментира, че за да постигне поставените от правителството цели за електромобилност, пазарът в Германия се нуждае от нов импулс.

"Инициативата за растеж на германското правителство за по-голямо популяризиране на електрически служебни автомобили може да бъде само първа стъпка", смята той.

Путнер предлага мерки като премахване на субсидиите за конвенционалните превозни средства, като данъчни отстъпки за дизела или привилегията за служебни автомобили с двигатели с вътрешно горене.

От 5 юли в ЕС са в сила временни мита върху китайските електромобили. Те са между 17,4% и 37,6% в зависимост от производителя. Максималната им продължителност ще бъде 4 месеца, през които трябва да се вземе окончателно решение за налозите, които ще бъдат валидни за период от 5 години.