Ако карате кола, която може да се свързва с интернет, производителят може да събира и продава данни за вашите шофьорски навици на трети страни, занимаващи се с търговия на данни, разкри преди месеци "Ню Йорк Таймс". А писмо на двама американски сенатори до Федералната търговска комисия показва, че те се продават за жълти стотинки - буквално.

Става дума за информация като изминато разстояние, средна скорост, ускорение, промени в движението, честота на каране и всякакви други - които могат да се събират от повечето коли, произведени в последните няколко години.

Демократите Рон Уайдън и Едуард Марки са установили, че три автопроизводителя - "Дженеръл моторс", "Хонда" и "Хюндай" - са предоставили подобни данни за изключително ниски суми на Verisk, компания, която пък ги препродава на застрахователни компании, за да могат да създадат по-точни рискови оценки.

"Хонда" например продава данни от 97 000 автомобила за смешните 25 920 долара - или само 26 цента на кола. "Хюндай" е получила малко над милион долара за данни от 1,7 млн. коли за период от 6 години - или само 61 цента на автомобил. Най-много са продали от "Дженеръл Моторс" - данни за 8 млн. автомобила, но не разкриват на каква цена.

"Компаниите не трябва да продават данните на американците без тяхното съгласие, точка", пишат двамата сенатори до регулатора. "Но е особено обидно за автопроизводителите, които продават коли за десетки хиляди долари, да изцеждат допълнителни няколко цента печалба с личните данни на потребителите."

Писмото също така разкрива, че макар клиентите на "Дженеръл Моторс" и "Хонда" е трябвало да дадат съгласие за споделянето на данните им, процесът е заблуждаващ. А "Хюндай" директно си признават, че дори не търсят такова съгласие - ако клиентът си включи интернет достъпа в автомобила, автоматично започва да праща данните си на тях и Verisk. Сенаторите очаквано зоват регулатора да разследва тези практики.

Добрата новина е, че въпросната компания е спряла продажбите на данни към застрахователи през април - малко след като "Ню Йорк Таймс" разкри практиката. 

Лошата новина е, че събирането и продажбата на тези данни са практика в цял свят, а вече над 50% от продадените нови коли се свързват с интернет. Само две европейски марки могат да се похвалят с пълна защита на данните, и пълното им изтриване ако потребителят така поиска - "Рено" и "Дачия". По всяка вероятно те се съобразяват с европейския закон за личните данни GDPR, но не всички производители в Европа следват правилата толкова строго.