На 2 март 1969 г. се състои първият изпитателен полет на френско-английския свръхзвуков пътнически самолет „Конкорд“.

Concorde (от френски – съгласие) е един от двата (заедно с „ТУ-144“) типа свръхзвукови самолети, извършвали пътнически полети. Постиганата скорост е малко повече от 2 маха. Трансатлантическият полет е продължавал около 3 часа и половина.

Излита за пръв път на 2 март 1969 г. Използван е от авиокомпаниите British Airways и Air France от 21 януари 1976 до 24 октомври 2003 г. Всяка от компаниите е имала по 7 самолета. За 27 години с редовни и чартърни полети са превозени повече от 3 милиона пътници, общо самолетите са пролетели 243 845 часа. Последният („прощален“) полет е на 26 ноември 2003 г.

Най-забележителното преживяване с „Конкорд“ е това, че той е „изпреварвал залеза“. По време на полети рано вечерта от Париж или Лондон до САЩ, самолетът е излитал по тъмно и е настигал слънцето – от кабината се е виждало как слънцето изгрява от запад. По време на полет фюзелажът (корпусът) на „Конкорд“ се удължава с около 300 mm заради нагряването.

„Конкорд“ е най-сигурният пътнически самолет до единствената му катастрофа през 2000 г., ако се оценява количеството на загинали пътници спрямо изминатото разстояние.

При полет 4590 на Air France от летище „Шарл де Гол“ в Париж до летище „Джон Ф. Кенеди“ в Ню Йорк на 25 юли 2000 г., в 16,40 ч, лявото крило на самолета се запалва при излитане и той катастрофира. Всички пътници и екипажът загиват, както и 4-ма души на земята. Причината е, че на пистата е имало метално парче, отчупило се от DC-10 броени минути преди полета. При излитането си машината пука гума на това парче при висока скорост, от което се пробива един от резервоарите на лявото крило, получава се теч на гориво. Самолетът губи двата си леви двигателя. Въпреки че успява да излети, той се запалва и пада.

На 10 април 2003 г. British Airways и Air France едновременно обявяват, че ще прекратят полетите на „Конкорд“ по-късно през годината. Те посочват нерентабилността на самолета поради по-ниския брой пътници след катастрофата от 2000 г., намаляването на пасажерите след атаките на Световния търговски център в Ню Йорк през 2001 г., както и повишените разходи за гориво и поддръжка.

Нека видим в снимки какво още се е случило на 2 март по света през годините.

Снимки БГНЕС, Уикипедия и архив