Ръководството на най-големия германски автомобилостроител "Фолксваген" (Volkswagen) проведе в сряда критична среща с работници и синдикати в централата си в опит да ги убеди, че съкращенията на разходите, включващи и съкращения на персонал, са неизбежни. Главният финансов директор Арно Антлиц и ръководителят на марката "Фолксваген" Томас Шефер обявиха подробности за плановете на автомобилния производител на срещата във Волфсбург, посочва Ройтерс. Даниела Кавало, която ръководи синдиката на работещите в компанията, която беше избрана от работниците, пък разясни позицията си на "яростна съпротива" срещу съкращенията още в понеделник.

Перспективата за затваряне на обекти в една от най-реномираните компании в Германия вдигна повече тревоги за най-голямата икономика в Европа, която се бори с анемичен растеж, по-слабо експортно търсене, по-високи разходи и силна конкуренция от чужбина.

Кавало предупреди, че емоциите растат и ръководството трябва да се почувства "много неудобно" по време на на срещата, която продължи няколко часа.

Водещият европейски производител на автомобили обяви през декември миналата година подробности около плана си за намаляване на разходите, чрез който се надява да повиши възвръщаемостта си до 6,5 на сто до 2026 г. спрямо 2,3 на сто, регистрирани от началото на годината. 

Мерките, изброени за постигане на тази цел, включват намаляване на административните разходи на марката "Фолксваген" с една пета, спестяване на 1 милиард евро до 2028 г. чрез намаляване на циклите на разработване на продукти до три години спрямо сегашните 50 месеца, съкращаване на времето за производство, както и загърбване на намеренията за нов център за научноизследователска и развойна дейност за 800 милиона във Волфсбург.

По този начин тази година "Фолксваген" трябва да регистрира спад на разходите си с до 4 милиарда евро.

Германският министър на труда Хубертус Хайл обеща подкрепа, като заяви, че "Германия трябва да остане силна автомобилна страна". Той обаче не уточни какъв вид подкрепа и каза, че компанията трябва първо да свърши работата си, за да осигури работни места и да предотврати затварянето на обекти.

Подчертавайки трудния фон за преговорите, бизнес настроенията в германската автомобилна индустрия като цяло се плъзнаха още повече в отрицателна територия през август, показва проучване на мюнхенския икономическия институт "Ифо" (Ifo) в сряда.

Синдикатите и ръководството на компанията в Германия трябва да преговарят за увеличение на заплатите през октомври, но представителите на работниците искат да продължат това и да проведат широкообхватна дискусия относно възможностите на автомобилния производител, заяви Томас Кнабел, представител на синдиката "И Ге Метал" (IG Metall).

"Трябва да се споразумеем за правилата на играта", каза той.

Докато ръководството обвини за финансовите си проблеми влошаващата се икономическа среда в Германия и навлизането на нови конкуренти на пазара, представители на труда заявиха, че производствената стратегия на автомобилния производител е неефективна и вземащите решения са били твърде бавни в инвестирането, за да произведат електрическо превозно средство за масовия пазар.

Каквато и да е причината, компанията трябва да вземе бързи решения за това къде да намали разходите, казаха инвеститори и анализатори - предизвикателна задача за концерн с такъв размер и със сложна властова структура, формирана през нейната 87-годишна история.

"В трудни времена ръководството и синдикатите имат способността да постигнат консенсус", каза Филип Ушоа, анализатор в аналитичната компания "Джефрис" (Jefferies) и допълни, че това няма да мине гладко.

На 3 септември германският министър на икономиката Роберт Хабек обяви, че е необходима намеса на правителството в Берлин относно проблемите на автомобилния концерн.

Роберт Хабек отбеляза, че автомобилните компании в страната и техните доставчици са добър работодател за десетки хиляди работници и служители. Той допълни, че "трябва да бъдат предприети мерки", за да бъде гарантирано, че Германия ще остане основен производител на автомобили и ще бъде конкурентоспособна на международно равнище.

"Фолксваген" и други автомобилни корпорации изпитват трудности на фона на прехода към производството на електрически превозни средства, който е обусловен от екологичните изисквания на Европейския съюз. Автомобилостроителните компании се сблъскват със спад на търсенето на електромобили и евтин внос на китайски електрически коли, посочват пазарни анализатори.

В изявление по-рано през седмицата от "Фолксваген" посочват, че концернът също се чувства принуден да прекрати своята програма за сигурност на работните места, която съществува от 1994 г., като се добавя, че всички мерки ще бъдат обсъдени със синдикатите. Според това споразумение компанията изключва принудителни съкращение до края на 2029 г.

Ръководството на компанията е убедено, че "марката "Фолксваген" трябва да бъде цялостно преструктурирана и настоящите усилия за намаляване на работната сила чрез пакети за по-ранно пенсиониране и доброволни плащания при напускане няма да бъдат достатъчни" за постигане на тези цели, се допълва в съобщението.

В края на миналия месец в публикации в германската преса бе посочено, че "Фолксваген" изпитва затруднения да постигне целта си за намаляване на разходите с 10 милиарда евро (11,14 милиарда долара), заради ниски нива на продажби и трудности при доставката на различни части.

Кои заводи на "Фолксваген" в Германия могат да бъдат засегнати от съкращения?

Всички фабрики се намират в северозападната провинция Долна Саксония, с изключение на завода в град Касел, провинция Хесен, в Централна Германия, допълва Ройтерс.

Брауншвайг

В най-стария завод на компанията работят около 7400 работници към 2022 г. в град с около 250 000 души население. Произвежда компоненти като преден и заден мост, кормилно управление и акумулаторни системи, както и машини, оборудване, инструменти и форми. Той също така произвежда батерии за новите автомобили на "Фолксваген" с модулна електрическа матрица MEB от 2019 г.

Емден

Основан през 1964 г., за да се възползва от близкото морско пристанище, заводът първоначално е специализиран в производството на "Бийтъл" (Beetle), сега произвежда модели на марката като "Пасат" (Passat) и "Фолксваген електрик Ай Ди 4" (VW electric ID.4). Повече от 8000 служители работят във фабриката, която произвежда около 180 000 автомобила годишно, в сравнение с население от около 50 000 души в град Емден.

Хановер

Във фабриката в провинция Долна Саксония работят около 14 000 души. Това е мястото, където производството на "Були" (Bulli) започва през 1956 г. и сега произвежда шестото поколение на кемперите, включваща ванове и миниванове, както и пикапа "Амарок" (Amarok). Освен превозни средства, той произвежда и части като цилиндрови глави и всмукателни колектори.

Касел

Част от концерна от 1958 г., заводът в Касел е най-големият завод за компоненти на "Фолксваген" в света и произвежда повече от четири милиона ръчни и автоматични трансмисии годишно. Заводът е най-големият работодател в северен Хесен, казват от компанията, като в него работят около 16 500 души. Общото население на Касел е около 200 000 души. Компонентите, произведени в Касел, се използват в групата на "Фолксваген", както и в автомобили "Фолксваген камършъл вийкълс" (VW Commercial Vehicles), "Сеат" (Seat), "Ауди" (Audi), "Шкода" (Skoda), "Порше" (Porsche) и "Ламборгини" (Lamborghini).

Залцгитер

Открита през 1970 г. за производството на модела "Кей 70" (K70), фабриката към 2023 г. е наела около 7500 работници, в град с малко над 100 000 души население. Сега той произвежда варианти на двигатели, както и компоненти за електрически превозни средства, а "Фолксваген" обяви инвестиция от 2 милиарда евро (2,21 милиарда долара) през 2021 г. за трансформиране на основния завод за двигатели в основен завод за акумулаторни клетки за групата.

Волфсбург

Огромният завод във Волфсбург, Долна Саксония, е в центъра на производството на групата и е централата на корпорацията. "Фолксваген" казва, че в завода, който покрива площ приблизително колкото 910 футболни игрища, работят приблизително 70 000 души.

БТА