Зад неизменната ѝ топла усмивка кипи енергията на един неуморен борец за правов ред. Не понася популисткия нагон у политиците, нейният натюрел е на целеустремен и методичен законотворец. Доказва го с работата си в последните 5 парламента и като министър на правосъдието през декември 2021 - август 2022 г.

Надежда Йорданова завършва право в Софийския университет, специализира английско търговско право в Лондон. В отиващото си Народно събрание е избрана за депутат от листата на ПП-ДБ в столичния 23-ти МИР. Сега оглавява листата на коалицията в 24-ти МИР. Член е на Комисията по конституционни и правни въпроси и на Комисията по правата на човека и вероизповеданията. 

Като министър на правосъдието тя и нейният екип работиха по 39 проекта на нормативни актове. В края на мандата ѝ 19 бяха напълно завършени. 

- Каква е отговорността да сте водач на листа в столичния 24-ти МИР?

Като политик, моята отговорност към всички български граждани е да работя за разрешаването на техните проблеми и за реализацията на техните възможности, да работя за реализирането на потенциала на една просперираща и конкурентна България.

Тази България е възможна, когато се съгласим, че е нужно да осигурим три неща: (1) върховенство на правото, (2) конкурентност на икономиката и (3) сигурност и защита на гражданите. Постигането на тези цели ни задължава да продължим да се борим срещу липсата на справедливост, завладените институции, тормоза над честния бизнес, злоупотребата с власт и корупцията, бюрокрацията и регулаторните тежести – това са бариерите пред конкурентността на икономиката, повишаването на доходите и просперитета на града и страната ни.

- Защо е важно избирателите в София да гласуват активно?

Властта ни като граждани е в нашия глас. Всеки глас дава както сила за изпълнение на политиките за по-добър живот, в които вярваме, така и сила за противопоставяне на онези, които мислим за вредни и опасни.

Хората в София, в най-трудните за България времена през последните 30 години, винаги са били активни и са защитавали демокрацията. На тези избори е по-важно от всякога всеки един от нас да излезе и да гласува, именно за да защити демокрацията и своето право на избор във всеки един аспект на живота си.

- Ще има ли редовно управление след изборите и как би могло то да се постигне?

Ние ще настояваме и ще работим за редовно правителство, което да бъде подкрепено от широко парламентарно мнозинство с ясни правила, което предварително декларира подкрепа в максимална степен за бързо изпълнение на законодателните приоритети, свързани с реформата на съдебната власт, борбата с корупцията, както и за избор на антикорупционна комисия, омбудсман и регулаторни и контролни органи с изтекъл мандат с прозрачни процедури.

Програмата на правителството трябва да бъде формирана след консултации с всички подкрепящи го парламентарни групи. Предвид натрупаното недоверие между партиите, министър-председател трябва да е взаимноприемлив и/или равноотдалечен от партиите, а правителството да е в състав, който ще гарантира в максимална степен изпълнението на приетата програма. 

- Какво в правната и административна рамка и практика пречи на бизнес средата?

Основното, което пречи на бизнеса е липсата на яснота и предвидимост. Това има различни измерения. От една страна, лошата законодателна уредба. Множеството регулаторни режими и превръщането на гражданите и бизнеса в куриери между различни служби на администрацията, като разнасят от гише на гише документи с информация, която вече се съхранява в същата тази администрация.

Честите промени на закони обаче не са съпроводени от ясна и кратка информация, съставени от институциите, които имат отношение към контролирането на изискванията в помощ на бизнеса. 

Липсата на професионална администрация, която да не се влияе от политическите промени чак толкова, която да а е обучена да бъде в помощ на гражданите, също е проблем.  

Администрацията трябва да е в помощ на бизнеса, а не репресивен орган. Дълги години се приказва, но се прави твърде малко за въвеждането на процедури за бизнеса на едно гише. Това би разтоварило хората. 

Ето защо ние ще настояваме при изготвянето на ново законодателство да се прилагат три принципа -  „Мисли първо за малките!“, принципа “Еднократност” и принципа  „Цифров по подразбиране“. 

Съгласно принципа за еднократност гражданите и предприятията ще трябва да  предоставят различни данни само веднъж на публичната администрация. Чрез принципа „Цифров по подразбиране“ ще  се намалява административната тежест, като предоставянето на цифрови услуги става стандарт в работата на публичната администрация. За всяко ново законодателство е необходимо да се прилага принципът „отмяна на предишни тежести при въвеждане на нови“, за да се гарантира, че законодателството създава ползи, без да поражда ненужна тежест за гражданите и предприятията.

- С какви стъпки трябва да продължи битката за съдебна реформа след отмяната ѝ от Конституционния съд?

В решението си КС заяви, че съществените изменения в съдебната власт, които отстояваме - премахване на всевластието на главния прокурор и гарантиране в максимална степен на независимостта на съда, са в компетенциите на Велико народно събрание. Българската съдебна система остана, за съжаление, в шаблона, начертан от бившия главен прокурор Никола Филчев и закрепен в прословутото Решение № 3 на Конституционния съд от 2003 г.  

Въпреки това ние сме решени да продължим борбата за повече справедливост, с разбирането, че явно това ще се случва с по-малки крачки, с по-бавна скорост. Вярваме, че само независимата съдебна система може да гарантира правото на собственост и изпълнението на договорите, да защити гражданите и бизнеса от произвол и потъпкване на правилата. 

- Какво предстои? 

Ще направим предложения и ще настояваме за изменения в Закона за съдебната власт, които да гарантират провеждане на прозрачни процедури за избор на членове на Висшия съдебен съвет (ВСС), главен инспектор и инспектори в Инспектората към Висшия съдебен съвет, които да са почтени, професионалисти и политически неутрални. Ще продължим да настояваме, че водещи трябва да са професионалните качества и почтеност при избора на кандидатите, а не партийните квоти.

Новият ВСС трябва да проведе прозрачни процедури за избор на главен прокурор и председател на Върховния административен съд. Настоящият ВСС е с изтекъл мандат и няма демократичната легитимност и обществено доверие да извърши този избор. Главният прокурор ръководи прокуратурата за 7 години, той съсредоточава и персонифицира в себе си отговорността за законосъобразната работа на всеки един прокурор. Председателят на ВАС ще бъде административен ръководител за 7 години на съда, който разглежда делата срещу актовете на органите на централната и местна власт - обществени поръчки, концесии, изменения в устройственото планиране, разрешения за строеж, незаконни строежи, изборни дела, конфликт на интереси и несъвместимости - все въпроси, които засягат всеки гражданин и по които би следвало да има гаранции, че законът се прилага еднакво за всички. Ето защо тези два избора  следва да генерират обществено доверие, а не още повече съмнения към независимостта на съдебната власт.

КС остави в сила общите ограничения в правомощията на прокуратурата. Затова е много важно и на законово ниво тези ограничения да се уредят. 

Ще предложим и изменения в Наказателно-процесуалния кодекс, които да гарантират, че институтът на следствената тайна няма да се използва за прикриване на бездействие или злоупотреба с власт от страна на прокуратурата.

КУПУВАНЕТО ПРОДАВАНЕТО НА ГЛАСОВЕ Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕП