Европейската комисия започва задълбочено разследване по реда на Регламента за чуждестранните субсидии (РЧС) срещу добре познатата в България китайска държавна железопътна компания CRRC. Този път за дейност в Португалия.
Има съмнение, че компанията е получила непозволена държавна помощ от Китай, което ѝ е дало неоснователно предимство при участие в търг за доставка на вагони за метрото в португалската столица Лисабон. Разследването е част от търг, обявен от лисабонския метрополитен през април 2025 г. за проектиране, изграждане и поддръжка на новата „виолетова линия“ на метрото.
CRRC участва като подизпълнител в консорциум, оглавяван от португалската строителна компания Mota Engil.

Българският „прощъпулник“
През февруари 2024 г. ЕК започна първото си задълбочено разследване на потенциално нарушаващата пазара роля на чуждестранните субсидии. То започна след уведомление, подадено до Комисията от китайската компания CRRC Qingdao Sifang Locomotive Co. Ltd. Тя е дъщерно дружество на китайския държавен производител на влакове CRRC Corporation.
Става дума за процедура за възлагане на обществена поръчка, открита от Министерството на транспорта и съобщенията на България. Поръчката е свързана с предоставянето на няколко електрически влака тип „бутане-теглене“, както и свързани услуги по поддръжка и обучение на персонала.
Съгласно РЧС дружествата са задължени да уведомяват за своите тръжни процедури за възлагане на обществени поръчки в ЕС, когато прогнозната стойност на поръчката надвишава 250 милиона евро и когато на дружеството са били предоставени най-малко 4 милиона евро чуждестранна финансова помощ от поне една трета държава през трите години преди уведомяването.

След предварителния преглед на уведомлението от CRRC Qingdao Sifang Locomotive Комисията счете за обосновано да започне задълбочено разследване. Тя прецени, че са налице достатъчно признаци, че на това дружество е била предоставена чуждестранна субсидия, нарушаваща функционирането на вътрешния пазар.
Разследването бе прекратено през март 2024 г., след като китайската компания се оттегли от обществената поръчка у нас.
Почти веднага обаче – през април 2024 г., в рамките на същия регламент, ЕК започна ново разследване. Този път то бе на китайски доставчици на вятърни турбини. Освен България този път бяха засегнати Гърция, Румъния, Франция и Испания.

Още по темата
- София–Атина с влак за 6 часа. ЕК обяви план за високоскоростна жп революция
- ЕК удържа €215 милиона за България по ПВУ заради антикорупционната комисия
- Китай потвърди отмяната на допълнителните мита от 24 процента върху вноса от САЩ
- ЕК: Пекин може да ограничи достъпа на Европа до фероникел за стомана
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни