Инцидентът вчера, при който край ботевградското с. Литаково след скок от балон загина един парашутист, а друг е в тежко състояние, повдигна редица въпроси, свързани със сигурността и контрола на полетите със свръхлеки въздухоплавателни средства като парапланери и делтапланери, балони и парашути.

Клуб Z припомня, че двамата пострадаха при скок от балон. А  трети техен съмишленик се отърва без наранявания, защото е литнал от същия балон с парапланер. Четвъртият е управлявал балона.

Кметът на близкото село обаче каза, че балонът е на човек от Трудовец и е честа гледка в региона.

Макар че в интернет изобилства от предложения за тандемни полети с парашут или парапланер - доколко сигурни са те и кой следи за това имат ли пилотите лиценз за управление и дали летателните средства са в изправност.

Проверка прави днес БНР.

Полетите, извършвани с помощта на парапланер, делтапланер, парашут, балон и други техни производни, сами по себе си не подлежат на лицензиране, защото по същността си са видове въздушни спортове. Това, което подлежи на проверка, е дали тези въздухоплавателни средства са технически изправни и дали техните пилоти имат удостоверение да ги управляват. 

Основният държавен орган, който отговаря за регулацията на гражданското въздухоплаване в България и за въздушните спортове е Гражданската въздухоплавателна администрация или накратко ГВА. Функциите на това звено към Министерството на транспорта са основно административни и регулативни. 

(Вчера Анелия Маринова от ГВА обяви, че балонът, от който са скочили парашутистите край Ботевград, няма регистрация).

Контролът над самите летателни средства от леката и свръхлеката авиация се прави или на случаен принцип или по сигнали, обясняват от министерството. Инспекторите за цялата страна са под 10, а контролът им се свежда до това да налагат глоби между 3000 и 10 000 лева на закононарушителите. Дали глобите се заплащат и има ли по-нататъшни разследвания на тези нарушения, от ГВА не знаят. 

Въз основа на влязло у нас Европейското законодателство ГВА може да делегира контролни функции на вече утвърдени организации, които притежават съответната компетентност. Такъв е случая с Български Национален парашутен клуб.

Източници на БНР казват, че регулацията при парапланеристите е най-занижена. Там обикновено отговорността е на пилота, който осъществява полета.

Има и елемент "опази се сам": От бранша съветват при покупка на ваучер за тандемен полет, потребителите задължително да изискат и да потърсят касовата си бележка след покупката, да се поинтересуват за документите за правоспособност на пилота и за лиценза на фирмата изпълнител.