Инцидентът вчера, при който край ботевградското с. Литаково след скок от балон загина един парашутист, а друг е в тежко състояние, повдигна редица въпроси, свързани със сигурността и контрола на полетите със свръхлеки въздухоплавателни средства като парапланери и делтапланери, балони и парашути.
Клуб Z припомня, че двамата пострадаха при скок от балон. А трети техен съмишленик се отърва без наранявания, защото е литнал от същия балон с парапланер. Четвъртият е управлявал балона.
Кметът на близкото село обаче каза, че балонът е на човек от Трудовец и е честа гледка в региона.
Макар че в интернет изобилства от предложения за тандемни полети с парашут или парапланер - доколко сигурни са те и кой следи за това имат ли пилотите лиценз за управление и дали летателните средства са в изправност.
Проверка прави днес БНР.
Полетите, извършвани с помощта на парапланер, делтапланер, парашут, балон и други техни производни, сами по себе си не подлежат на лицензиране, защото по същността си са видове въздушни спортове. Това, което подлежи на проверка, е дали тези въздухоплавателни средства са технически изправни и дали техните пилоти имат удостоверение да ги управляват.
Основният държавен орган, който отговаря за регулацията на гражданското въздухоплаване в България и за въздушните спортове е Гражданската въздухоплавателна администрация или накратко ГВА. Функциите на това звено към Министерството на транспорта са основно административни и регулативни.
(Вчера Анелия Маринова от ГВА обяви, че балонът, от който са скочили парашутистите край Ботевград, няма регистрация).
Контролът над самите летателни средства от леката и свръхлеката авиация се прави или на случаен принцип или по сигнали, обясняват от министерството. Инспекторите за цялата страна са под 10, а контролът им се свежда до това да налагат глоби между 3000 и 10 000 лева на закононарушителите. Дали глобите се заплащат и има ли по-нататъшни разследвания на тези нарушения, от ГВА не знаят.
Въз основа на влязло у нас Европейското законодателство ГВА може да делегира контролни функции на вече утвърдени организации, които притежават съответната компетентност. Такъв е случая с Български Национален парашутен клуб.
Източници на БНР казват, че регулацията при парапланеристите е най-занижена. Там обикновено отговорността е на пилота, който осъществява полета.
Има и елемент "опази се сам": От бранша съветват при покупка на ваучер за тандемен полет, потребителите задължително да изискат и да потърсят касовата си бележка след покупката, да се поинтересуват за документите за правоспособност на пилота и за лиценза на фирмата изпълнител.
Още по темата
- "Гражданска"-та за такситата скача с 50 до 1100%. Готвят национален протест
- Собственикът на нелицензирания балон, от който скочи и загина парашутист, е пуснат под гаранция
- Двама парашутисти паднаха в Ботевградско - единият загина
- С балон почти до космоса: Space Perspective се готви за първи туристически полет в стратосферата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни