Даването на допълнителни минути и бонуси при обявено увеличение на цената не е непоискана услуга. Това каза бившият председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в интервю за „Тази сутрин“. Коментарът му идва във връзка с обявеното увеличение на цените, обявено по-рано този месец от един от мобилните оператори Yettel.

„В този казус непоискана услуга не може да има. Непоискана услуга може да има, ако сте си спрели парното, а ви изпратят сметка и ви кажат, че са ви доставили топлоенергия до входа на апартамента“, каза още той. 

По думите му в случая на Yettel операторът променя своите тарифни планове и общи условия според разпоредбата на чл. 230 от Закона за електронните съобщения, който разрешава на телекомите да правят промени. 

При извършване на такива действия операторът трябва да даде възможност на потребителите да прекратят договорите си без допълнителни разходи, обясни Маргаритов. Потребителите обаче дължат заплащане на т.нар. крайно субсидирано устройство (намалените телефони), коментира бившият шеф на КЗП. 

Маргаритов даде и добра оценка на КЗП през последните месеци. Комисията е имала хубави кампании за защита на интересите на потребителите и трябва да бъде поощрена, но е важно да се отправят еднопосочни сигнали, за да не се разколебава отношението на хората. Изказването му идва на фона на разнопосочните сигнали от КЗП по отношение на вдигането на цените. Посланието, че „ако просто ви вдигнат цената, КЗП няма да глоби. Ако вдигнат цената и дадат още минути, КЗП ще глоби“ не е изгодно за потребителя, допълни Маргаритов. 

Маргаритов сподели и интересни данни за бюджетите на потребителите за техника по време на празниците. Той цитира проучване, според което за покупка на техника жените заделят 400 лв., а мъжете – 600 лв. 

Той предупреди и за какво да внимаваме при пазаруването. На първо място са т.нар. каскадни намаления – когато търговците намалят една стока, а след това сложат второ намаление (когато имаме налепени етикети един върху друг). Друг важен фактор е да вземем предвид и сезонното натоварване на куриерските фирми, които понякога бавят пратки. Практиката „не доставяме вече до този адрес, елате да си вземете пратката от друго място“ също е нелоялна според бившия председател на КЗП.

„Това са предварителни условия, за които вие сте си платили реално“, обясни той.

На трето място Маргаритов постави и малките търговци, които нямат капацитет да поемат голяма част от поръчките. Те слагат големи каталози с продукти, но нямат капацитета да ги изпълнят.

„Това е проблем, защото хората си избират конкретни неща и трябва внимателно да проучват капацитета на търговеца“, коментира той. 

Още един момент, за който да внимаваме е поставянето на високи „стандартни“ цени, които са уж намалени. По думите му не е ясно дали на тази цена някой е продавал преди това, че след това тя да бъде намалена.

Няма разлика в гаранцията на продукта спрямо това дали той е закупен онлайн или в магазин, както и дали е с намалена цена, категоричен бе Маргаиртов.