Поне пет класически елемента от популярната история за Раждането на Христос всъщност не се срещат в Библията. Това твърди професорът по социални науки в Университета „Едж Хил“ във Великобритания Крис Гриноу, цитиран в публикация на Мейл онлайн, информира БТА.

„Въпреки че Коледа е християнски празник, на който се чества Раждането на Иисус, Библията предлага доста оскъдна информация за това кога и как Мария е родила. Всъщност в евангелските разкази като цяло има много малко информация за раждането и детството на Исус“, смята проф. Гриноу.

„Това, което Библията ни казва, е, че на раждането на Исус със сигурност е имало малко хора - само родителите му и овчари, които са дошли по-късно, последвани от посещението на влъхвите (мъдреците)“, обяснява ученият.

Ето петте елемента от коледната история, които са придобили огромна популярност, но не се споменават в Библията, според професор Гриноу и негови колеги:

Исус не се е родил в „тиха нощ“

В коледната история Витлеем е обрисуван като „тих град“, а в няколко празнични химна и коледни песни се споменава за „тиха нощ“. Но според професор Гриноу Витлеем вероятно е бил „оживен“ в нощта на раждането на Исус. Според Евангелието на Лука император Август издава указ за преброяване на населението и всеки човек трябва да отиде в своя град, за да се регистрира, обяснява той. 

„Ако е било време за преброяване и не е имало свободни стаи за гости, малко вероятно е нощта на раждането на Исус да е била тиха“, смята професорът и допълва: „Традиционната тиха, свята нощ на Бъдни вечер в коледните песни и филмите по-скоро би била оживена, натоварена нощ във Витлеем“.

Не е имало магаре

В историята за Рождество Христово Мария и Йосиф често са изобразявани как пътуват до Витлеем на магаре. В Библията обаче изобщо не се споменава магаре. В Лука 2:4 се казва, че Йосиф е тръгнал от Назарет в Галилея към Витлеем, „за да се запише с Мария, която беше сгодена за него и беше бременна“, казва професор Гриноу. „В разказа обаче не се споменава как са пътували и язденето на магаре, докато е била тежко бременна, вероятно би било много неудобно“, смята ученият.

Вероятно изобщо не е имало животни

В популярната сцена на Рождество Христово има редица животни, включително овце, вол и магаре. В Библията обаче не се споменават никакви животни в коледната история. 

Мередит Уорън, преподавател по Библейски и религиозни науки в Университета в Шефилд, предполага, че животните може да са били въведени по-късно в коледната история като символ на мира. В статия за сп. „Конвърсейшън“ тя казва: „Изображенията на животни, които се държат мирно, са често срещан образ в Библията. Те трябва да символизират времето на мир, така че не е чудно, че представата ни за раждането на Княза на мира включва животни“. 

Липсва стопанинът на гостилницата

Стопанинът на гостилницата е един от главните герои в училищните пиеси за Рождество Христово, натоварен със задачата да каже на Мария и Йосиф класическата реплика „В гостилницата ми няма място“. Този герой обаче не се появява в Библията - както и оборът.

В Евангелието на Лука се казва само, че „нямаше свободна стая за гости“, уточнява професор Гриноу.

„Предполага се, че мястото на раждане на Исус е по-скоро конюшня - поради липсата на стаи за гости и поради факта, че Исус е положен в ясла, която представлява корито за хранене на животни“, допуска ученият.

Влъхвите не са били точно трима

В Библията се споменават мъдреците - или „влъхвите“, които били насочени към Исус от звездата и влезли в една „къща“. Според професор Гриноу обаче в Евангелието не се споменава изрично, че е имало трима мъдреци. Знаем, че е имало три дара - злато, тамян и смирна, но Светото писание не посочва точно броя на влъхвите, които са ги поднесли, уточнява ученият.