"Ако погледнете пуснатите километри магистрали от 2021 до 2024 г. са 36, пуснатите километри магистрали от 2017 г. до 2021 г. са 18 км. Два пъти повече километри магистрали са пуснати в експлоатация. Това, че ГЕРБ говорят едни глупости и някой им се връзва, има НСИ – отваряте НСИ и четете."

Твърдението е на Асен Василев, съпредседател на "Продължаваме промяната", в предаването "Тази сутрин" по бТВ, 10 януари 2025 г. Коментарът му, че в периода 2021-2024 г. са пуснати два пъти повече километри магистрали в сравнение с 2017-2021 г., е в отговор на реплика от страна на водещата, че 3-процентните бюджетни дефицити са за сметка на инвестициите в публична инфраструктура и пътища.

Твърдението обаче бе подложено на проверка от Factcheck.bg, която установи - не е съвсем така.

  • Твърдението на Асен Василев, че през изминалите четири години са открити двойно повече километри магистрален път, отколкото в периода 2017-2021 г., не отговаря на истината;
  • Василев се позовава на Националния статистически институт, но цитира данните неточно;
  • За последните четири години дължината на магистралите в България се е увеличила с 54,6 км или с близо една четвърт по-малко спрямо 2017-2021 г., когато дължината на новооткритите магистрали възлиза на 72 км.

Кой как чете статистиката

Factcheck.bg се е свързал с Асен Василев, за да го попита на какво основание твърди това – той е заявил, че се позовава на данни от Националния статистически институт (НСИ).

Информацията в НСИ показва съвсем друго. Според данните, които се предоставят ежегодно от агенция „Пътна инфраструктура”, към края на 2023 г. дължината на автомагистралите в България е 840 км.

Разбивката сочи, че към 31 декември 2017 г. дължината на автомагистралите в България е била 734 км, а към края на 2021 г. – 806 км. Това означава, че в периода на управление на третото правителство на ГЕРБ и Бойко Борисов дължината на автомагистралите в България се е увеличила със 72 км. Същевременно за следващия цитиран период – от 2021 до 2024 г., в който последователно на власт са кабинетите „Янев 2”, „Петков”, „Донев 1”, „Донев 2”, „Денков-Габриел”, „Главчев 1” и „Главчев 2”, дължината на автомагистралите е нараснала с 34 км. Данните за новопостроените участъци през 2024 г. ще бъдат публикувани на страницата на института едва през май, но проверка на Factcheck.bg през публични източници откри, че през изминалата година са пуснати в експлоатация още 20,6 км магистрален път.

През февруари бе открито движението през тунел „Железница” на АМ „Струма”. Съоръжението е с дължина около 2 км и е най-дългият пътен тунел, изграждан в България. Заедно с отсечките преди и след него в експлоатация бяха въведени 5 км автомагистрален път. Автомагистрала „Струма” е част от коридор „Ориент/Източно Средиземноморие”, който свързва Видин с Кулата и по нея преминава пътният трафик за Гърция. 

През следващия месец в експлоатация беше пуснат и новопостроеният 13,6-километров участък между с. Макреш и с. Бела, който ще бъде част от магистралата Видин – Монтана. 

Въпреки че през годината имаше очаквания и обещания, че ще бъдат открити още километри автомагистрали, неуредици в обществените поръчки и проблеми в строителството забавиха тези процеси. Така, към 31 декември 2024 г. дължината на автомагистралите стигна 860,6 км.

Автомагистралите в България

Общият брой на магистралите в България – изградени или предвидени за изграждане, е девет, като строителството на две от тях все още не е започнало. Напълно завършени са две: АМ „Тракия“, която е с дължина 360 км и АМ „Марица” с дължина 111 км.  „Тракия” осигурява връзка между градовете София-Пловдив-Бургас, а „Марица” – започва от АМ „Тракия” и свършва при ГКПП Капитан Андреево. Общата дължина на всички девет магистрали трябва да достигне около 2100 км.

Според статистиката публикувана в НСИ до 2000 г. са построени 324 ĸм магистрали, от 2000 г. дo 2010 г. – 134 ĸм, а от 2010 до 2020 г. – 369 км.

Автомагистрали, които все още не са довършени, са:

  • АМ „Струма” – очакваната дължина на аутобана е 172 км, като от нея са построени 143,3, показват данните в Географската информационна система (ГИС) на агенция „Пътна инфраструктура“. Предвидена е да свързва София с Гърция при ГКПП Кулата. С решение на Министерския съвет от 2018 г. автомагистрала „Люлин” престава да съществува като самостоятелна магистрала и става част от АМ „Струма”.
  • АМ „Черно море” – планирана е да свързва АМ „Хемус” и АМ „Тракия” между Варна и Бургас. Дължината ѝ трябва да бъде около 103 км. В експлоатация са 8,33 км. 
  • АМ „Европа” – общата ѝ дължина е 63 км, от които са изградени 48,2 км. Предвидена е да свързва София с Република Сърбия при ГКПП Калотина. 
  • АМ „Русе-Велико Търново” – строежът ѝ все още не е започнал, но би трябвало да е с дължина от 133 км.
  • АМ „Рила” – планирана е да започва от ГКПП Гюешево и да свързва градовете Кюстендил, Дупница и Самоков с АМ „Тракия”, АМ „Хемус” и АМ „Струма”. Дължината ѝ трябва да бъде около 170 км, но до момента няма участъци, които са построени. 
  • АМ „Видин-Монтана” – от планираните 95 км са построени и пуснати в експлоатация 13.6 км. Предвидено е от Монтана магистралата да се свърже с Ботевград и АМ „Хемус“ чрез скоростен път, който се изгражда в момента и се очаква да бъде завършен след 2027 г.
  • АМ „Хемус” – предвидено е магистралата да бъде най-дългата в България, но строителството ѝ продължава вече 50 години. Първата копка е направена на 4 октомври 1974 г. от Тодор Живков.

По проект дължината ѝ е 425 километра, но към днешна дата по данни в ГИС на агенция „Пътна инфраструктура“, са завършени само 190,7 км. През юни 2021 г., след края на редовния кабинет на Борисов, строителството на магистралата спря, след като служебният кабинет на Стефан Янев откри куп нарушения при възлагането на строежа на останалите участъци от „Хемус“. По документи за изпълнител на строителните работи беше определено без конкурс държавното дружество „Автомагистрали“, което обаче си бе избрало подизпълнители без обществени поръчки, получавали авансови плащания за строителни дейности, за които още няма дори одобрени проекти. Към края на 2021 г. прокуратурата образува досъдебно производство срещу девет лица в качеството на обвиняеми за ръководене и участие в организирана престъпна група, длъжностни присвоявания и пране на пари, отпускани за „Хемус“. През август миналата година Софийската градска прокуратура приключи разследването по делото за автомагистрала „Хемус“ и започна предявяване на материалите на подсъдимите и техните защитници. До съдебна фаза процесът все още не е стигнал.

Проверено:

Не е вярно, че през изминалите четири години са открити двойно повече километри магистрален път отколкото в периода 2017-2021 г. Асен Василев се позовава на Националния статистически институт, но цитира данните неточно. За последните четири години дължината на магистралите в България се е увеличила с 54,6 км или с близо една четвърт по-малко спрямо предишния четиригодишен период, когато дължината на откритите магистрали възлиза на 72 км.

*По публикацията работи и Свилен Оприков.