НАТО е отговорила незабавно на инцидента със скъсания подводен кабел в Балтийско море, за което е заподозрян българският кораб „Вежен“. Алиансът е разгърнал цялата възможна логистика в региона и е осигурил подкрепа за всички държави там.

Това заяви специално за Клуб Z Джеймс Апатурай – зам.-помощник генерален секретар на НАТО за иновациите, хибридните заплахи и кибератаките. Той говори пред новосформираната Комисия по сигурност и отбрана в Европейския парламент в Брюксел, която досега бе подкомисия.

Повод за въпроса ни бе задържането на плаващия под малтийски флаг кораб „Вежен“ от шведските власти заради повреден от котвата му подводен кабел.

По думите на Апатурай алиансът действа категорично, за да гарантира, че кораби, които повреждат подводна инфраструктура, биват следени много внимателно.

„Командващият военноморските ни сили и шефът на съюзническото командване отговориха незабавно на инцидента. За нас е важно, че вече има модел за повреждане на критичната инфраструктура в Балтийско море. Всеки месец най-малко веднъж има действие, което причинява сериозна повреда. Така че ние от НАТО и деветте страни в региона трябва да направим повече за нейното опазване“, допълни Апатурай.

Той е информиран, че в момента се води криминално разследване в Швеция, и е наясно, че има подозрения за саботаж. НАТО обаче не участва в разследването и просто чака резултатите.

Джеймс Апатурай обаче отказа да отговори на въпроса на Клуб Z дали за първи път кораб на страна съюзник от НАТО е замесен в такъв инцидент.

В организацията виждат нарастваща тенденция на хибридни атаки срещу страни членки и дестабилизиращи действия, каза той пред евродепутатите. И припомни, че генералният секретар Марк Рюте не обича думата „хибридни“, а предпочита „саботаж“ и „дестабилизация“.

Въпреки това и с извинение към Рюте най-вероятно определението „хибридни“ ще се съдържа в стратегията, която пактът се очаква да приеме преди срещата на върха в Хага през юни, смята Апатурай.

Крайната цел на руската стратегия цели политическа победа. Тя включва използването на всички инструменти, включително военни. Но преди всичко е политиката.

И това няма да спре с прекратяването на агресията срещу Украйна. Тази стратегия е започнала преди войната и ще продължи след нея, когато и да свърши конфликтът.

Типичен пример за политическа намеса са президентските избори в Румъния, анулирани от Върховния съд. Русия е използвала инструменти, поставени в готовност още преди осем години, но "спящи" досега. В предизборната камрпания са използвани над 3500 от  т.нар. микроинфлуенсъри, които дори не са осъзнавали, че подкрепят един или друг политически кандидат.

Саботажите също са неразривна част от руската стратегия, изтъкна Апатурай. Сред тях са дерайлирането на влакове по линии, по които се осигурява един или друг вид подкрепа за Украйна, подпалване на имоти на политици, опит за убийство на индустриалци като шефа на "Райнметал" в Германия, опити за поставяне на взривни устройства в самолети.

За целите си Русия вербува онлайн престъпни банди, младежи или мигранти. Целта на всичко е сплашване, за да бъде намалена до минимум подкрепата за Украйна.

И в последно време на прицел е подводната структура. За борба с тези атаки НАТО работи тясно с ЕС. Апатурай припомни, че в страните, които са членки и на ЕС, и на НАТО, живее 96 на сто от населението на Съюза.

От октомври 2023 г. досега има 11 големи инцидента. Напоследък те се случват по веднъж на месец.

Един от начините на противопоставяне е хибридното възпиране, смята зам.-помощник генералният секретар. Така например доскорошният американски президент Джо Байдън се е обадил на руския си колега Владимир Путин и го е предупредил да не бъдат поставяне взривни устройства в самолетите и да не бъдат атакувани тръбопроводи. Това е подействало.

Джеймс Апатурай обърна специално внимание на руския сенчест флот. Той се състои от близо 650 кораба, може би и малко повече. Само 25 на сто от тях обаче са санкционирани.

Санкционирани са 79 кораба от т.нар. руски сенчест флот, уточни по-късно в отговор на журналистически въпрос говорителят на Европейската комисия Улоф Гил. И допълни, че това са предимно танкери, превозващи петрол и метан. Няма санкциониран български кораб, каза още Гил. Но не отговори на въпроса дали има наши съдове в руския "сенчест флот".

Много от тези кораби плават и под т.нар. удобни флагове, каза Джеймс Апатурай

. Тези държави биват "натискани" да не дават флаговете си на руски съдове и някои от тях се съгласяват.

Сериозен проблем е правната интерпретация за свободното корапоблаване.

„Ние не можем да позволим твърде стриктна интерпертация по този закон, защото не трябва да оставяме уязвима критичната инфраструктура. Например законът ви позволява да карате кола, но не и да я блъскате или да газите хора с нея“, обрисува Апатурай ситуацията.

Според него едни твърди и категорични действия срещу капитаните на корабите от "сенчестия флот" биха довели до възпиране – най-малкото на страните, които предоставят удобни флагове.

А срещу руските хибридни атаки са необходими и симетрични действия.

„Ако те ни режат кабелите, това не значи, че ние трябва да режем техните. Има обаче санкции и други мерки, които не се харесват на руското ръководство“, заяви Апатурай.

Същевременно той призна, че руснаците са много добри в електронното заглушаване на комуникациите. Дори в известна степен са по-добри от НАТО. И по този начин ще могат да разстройват съобщенията на фронтовата линия. Оттоворът на тези действия могат да бъдат квантови инструменти за навигация.