Андрей Новаков е евродепутат от ГЕРБ и Европейската народна партия (ЕНП). Той е единственият редовен български член в Комисията по сигурност и отбрана в Европейския парламент, която досега беше подкомисия. Клуб Z потърси Новаков за коментар във връзка със задържането на българския кораб „Вежен“ в Швеция заради подозрения за саботаж срещу подводния кабел край балтийския остров Готланд.
- Г-н Новаков, как приемат евродепутатите инцидента с „Вежен“?
- Комисията по сигурност и отбрана обсъди този въпрос при закрити врати. И част от данните, с които се запознах, изглеждат доста притеснителни. Разбира се, рано е да се правят заключения. Но данните, които могат да се получат, и то от открити източници – не говорим за нещо, което службите могат да разберат – са притеснителни и трябват отговори много скоро, за да не се лепне петно върху България, върху българска компания, върху българския екипаж. За първи път е намесен български кораб.
Това, което е подозрително, е, че такова нещо се случва през последните две години точно над комуникационни кабели. И то точно такъв инцидент, с кораби, плаващи под различен флаг, с различна собственост, отплаващи всеки път от руско пристанище. Което буди подозрение за някакво злонамерено действие. Аз все още не мога да твърдя такова нещо, но обикновено когато нещо изглежда като крокодил и се държи като крокодил, то най-вероятно е крокодил. Защото се оказва, че котвите не падат на други места, а все отгоре върху кабела. Още повече, тук говорим за нови кораби, които би трябвало да имат достатъчно механизми, които да предотвратяват такова нещо. Но дори то да се случи, екипажът да може да реагира така, че ситуацията да се промени. Ако приемем, че това, което публично бе оповестено, е истина, а именно, че корабът е минал два пъти над кабела със спусната котва, това вече повдига много въпроси, на които трябва да се намери незабавно отговор и адекватно обяснение, за да падне всякакво съмнение върху България. Всеки човек, който го погледне, ще си зададе същите въпроси.
И при все това, аз съм български представител в Европейския парламент. Каквото мога до последно да направя, за да защитя името на България, на българския екипаж, на българската компания, ще го направя.
- При обсъждането бяха ли изразени някакви специални подозрения срещу България или екипажа?
- Не. Нито срещу ръководството на компанията. Но върху поведението на кораба – да. Да кажем, че е съмнително и се налага спешно да получим отговори защо това се е случило. Най-малкото защото корабът е много нов – той е на две години и не би трябвало дори триметрови вълни да причинят такава повреда. А дори да я причинят, е трябвало да се спусне следващата котва и корабът да спре, докато бъде отстранена повредата.
- Имате ли сигнали за български кораби, участвали в помощ на руския сенчест флот?
- Не. Мисля, че за първи път се изразява такова съмнение. Макар че през последните години е ясно, че Русия регистрира под чужди флагове и кораби, които контролира под една или друга форма.
Аз имам и моя хипотеза. И тя е, че е напълно възможно, след като общият знаменател при всички тези случаи е отплаване от руско пристанище на различен вид кораби, на борда им да не са били само екипажите. И това, което се е случило, да е било саботаж, без те да знаят. Не го изключвам.
- Смятате, че са участвали външни хора, така ли?
- Не знам кой би могъл да участва. Казвам само, че за мен е малко вероятно, ако на борда на този кораб има 25 или 30 човека, всички до един да са знаели, да са участвали и никой от тях да не каже. Не изключвам на борда да е имало външно влияние, което да предизвика това нещо.
- И какво може да е това чуждо влияние?
- Други хора, освен екипажа.
- Допускате ли този кораб да е бил похитен и употребен за тази цел?
- Похитен означава някоя да е поел контрола върху него. Не, не допускам това. Но не изключвам някой да бъде на борда и да предизвика умишлена повреда там, където трябва.
- И екипажът да го крие?
- Екипажът най-вероятно не е разбрал.
- Възможно ли е това?
- Защо не? Корабът е огромен, товарен е.
- Да качват на юнашко доверие някакви други хора?
- Не, те не са разбрали. Ако може да се разчита на разкази на хора, които в миналото са били съпричастни към руските служби.
- И тези хора предизвикват това странно поведение на кораба?
- Не остават много други опции. Другото е да приемем, че целият екипаж е знаел. Не ми се ще да го вярвам.
- А възможно ли е да са били посветени само малка част от екипажа?
- Ако приемем, че е така, а останалата част не е знаела, когато шведските прокурори се качат на борда, те би трябвало да разкажат какво са видели, какво е направил например капитанът, какво се е случило. А засега не виждаме такова нещо.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни