„Опасността не идва от десницата, а от левицата и исляма“, пише предполагаемо турска млада жена в кратко съобщение в социалната мрежа X.

„Аз съм германско момиче и се гордея със страната си. Не само по време на Световното първенство“, пише друга.

Но тези жени не са автентични, те са генерирани от изкуствен интелект. Социалните мрежи са наводнени от професионално управлявани профили, генерирани с изкуствен интелект и правещи реклама на крайната десница в Германия. Влиянието им преди изборите в страната е осезаемо, разказва в свой репортаж германската обществена телевизия ARD.

„Всички тези акаунти или фигурите, аватарите, които изразяват мнение, обикновено се изразяват по-скоро в десен политически спектър, по-скоро про-Тръмп“, казва Вера Шмит, ръководител на изследователската група XplaiNLP в Техническия университет в Берлин.

Често могат да се разпознаят и проруски позиции. Така например една от фиктивните жени пише: „Не искаме война с Русия“.

 „Често тези целенасочено създадени акаунти се използват за манипулиране на общественото мнение“, казва Шмит.

Те създават несигурност, допринасят за поляризацията и в крайна сметка имат за цел подкопаване на демократичните процеси.

Профилите на ИИ-жените с имена като Лариса, София, Айлин или Лара коментират актуални политически събития и са свързани с „Алтернатива за Германия“. Те изразяват мнения с видеа, снимки или текстове в социални мрежи като X, Instagram или TikTok.

Не всички съдържания са очевидни дясна политическа пропаганда. Освен постове за ежедневието на фиктивните жени, се намират и попкултурни препратки. Например, наскоро Лариса разпространи германски превод на руската песен, набрала огромна популярност в TikTok – „Sigma Boy“. Това е намек за спорна представа за мъжественост, изградена от крайнодесния супремасист и мизогинист Теодор Робърт Бийл.

Не липсват и коментари по актуални политически дебати. Лариса например пита в X дали съвместното гласуване на ХДС и „Алтернатива за Германи" по миграционната тема в Бундестага е „краят на изолацията и началото на истинската промяна“. На други места политическата насоченост е ясно изразена. Лара „мечтае за... ремиграция на чужденците“, а София носи тениска с надпис „Ремиграция“. Лариса използва същия термин в различни видеа. В един от клиповете си тя казва: „Опаковайте багажа и се върнете в родината“. Нейното лично коледно пожелание за „ремиграция“ би означавало да се върнат или депортират мигрантите и чужденците от Германия.

Антифеминистки, хомофобски и расистки изказвания също се разпространяват, както и постове, насочени срещу "Зелените" или лявата политика. Някои постове постигат голямо разпространение. Например, постът „Трансжените не са жени, законът за самоопределение е против Бога“ получава над 7000 лайка в X.

Очевидно е как ИИ-инфлуенсърките рекламират „Алтернатива за Германия“ и нейната председателка Алис Вайдел. Те носят тениски на AзГ, постват сини сърца, споделят мемета, разпространяват съдържание на AзГ и призовават за гласуване за партията: „Аз съм Айлин Билгин, туркиня и ще гласувам #СамоAзГ“, „На 23 февруари ще гласувам за AзГ, защото само така Германия може да се възстанови. Ако и ти мислиш така, ще се борим заедно“, или „Ще гласувам #AзГ, защото искам Германия да бъде сигурна и процъфтяваща“.

Тези профили се използват и за подкрепа на кандидатурата на Алис Вайдел за канцлер, като нейното участие в кампанията се показва в положителна светлина, а критики към нея се опровергават. Възможно е тези ИИ-генерирани инфлуенсърки да играят роля в популяризирането на подкрепа за Вайдел и AзГ, използвайки женски образи, за да привлекат жени членове и да говорят по теми, които не могат да бъдат изразени от мъж. Въпросът не е само в съобщението, а и в начините, по които тези женски профили могат да бъдат използвани за привличане на специфични аудитории и разпространение на крайнодесни послания.

Кой стои зад тези акаунти, обикновено не е известно. От една страна, това са отделни лица, които не могат да бъдат ясно идентифицирани. От друга страна, това са политически организирани активисти. Наскоро „Алтернатива за Германия“ пусна десетки изборни видеоклипове, генерирани с ИИ. Алис Вайдел публикува видео, в което лицето на бившата канцлерка Ангела Меркел е негативно изменено чрез ИИ. AзГ Бранденбург публикува видео, генерирано с ИИ, което показва как министърът на здравеопазването Карл Лаутербах е отведен от двама полицаи или как министърът на икономиката от "Зелените" Роберт Хабек събира боклук.