Продажбите на нови автомобили в ЕС през януари 2025 г. са се понижили с 2,6% до близо 831,2 хил. броя. А новите коли в България отбелязват срив от 30,1%, показват последните данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA), съобщи БНР.

В рамките на Европейския съюз свиването при Tesla на Илон Мъск е с над 50%, което може да се обясни с политическите му изяви.

От водещите четири автомобилни пазара в Европа най-солиден спад на продажбите на нови пътнически автомобили е отчетен във Франция (с 6,2%), Италия (с 5,8%) и Германия (с 2,8%), като единствено в Испания е отчетен растеж с 5,3 на сто.

Данните на ACEA показват, че новорегистрираните автомобили в България са се свили в началото на текущата година с цели 30,1% до 2780 броя спрямо 3977 през януари 2024 г.

През януари 2025 г. делът на електрическите автомобили в ЕС се е повишил до 15% от много ниската база от 10,9% година по-рано, докато делът на хибридните автомобили достига близо 34,9%, превръщайки се отново в най-предпочитания избор сред европейските купувачи на нови коли.

Същевременно, комбинираният дял на бензиновите и дизелови автомобили в ЕС спада през януари до 39,4% от 48,7% година по-рано, показват данните на ACEA.

Продажбите на нови електромобили в ЕС са скочили през януари с 34% до 124 341 броя благодарение на ръст в Германия (с 53,5%), Белгия (с 37,2%) и Нидерландия (с 28,2%), докато във Франция е отчетен спад с 0,5 на сто.

Регистрацията на нови хибридни автомобили пък нараства с 18,4% спрямо година по-рано благодарение на скок във Франция (с 52,2%), Испания (с 23,5%), Германия (с 13,7%) и Италия (с 10,6%), докато продажбите на нови plug-in хибридните електромобили се свиват в ЕС с 8,5% след силен спад в Белгия (с 66,6%) и Франция (с 54%).

В България продажбите на нови електрически автомобили се свиват през януари с 12,3% до 142 броя, а на plug-in хибридните електромобили - с 22,4% до 38 броя, докато продажбите на хибридни електрически автомобили са скочили с 27,9% до 78 броя.

Регистрацията на нови бензинови автомобили в ЕС се свива през януари с цели 28,2%, което води до намаляване на техния дял до 29,4% от 35,4% през януари 2024 г. Продажбите на дизелови автомобили пък се свива с 27% спрямо година по-рано, което намалява техния дял на автомобилния пазар до 10%.

Тази тенденция в ЕС се потвърждава и от данните на ACEA за България, като продажбите на нови бензинови коли у нас се свива през януари с 31,9% до 2228 броя, а на дизеловите автомобили - с 32,4% до 294 броя.

Компании

Междувременно водещи европейски автомобилни компании в ЕС отбелязаха смесено представяне по отношение на регистрацията/продажбата на нови автомобили през януари 2025 г., като "Фолксваген" отчита нарастване на продажбите с 5,6% спрямо година по-рано, запазвайки най-голям пазарен дял от 27,7% (спрямо 25,5% през януари 2024 г.).

Голямата френска компания Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) увеличава продажбите през януари с 5%, което повишава нейния пазарен дял в ЕС до 10,9% от 10,1% година по-рано.

Пореден солиден срив през януари със 17,9% беше отчетен от автомобилния консорциум Stellantis - обединението между италианската FCA Group и френската PSA Group или Peugeot, което свива неговия пазарен дял в ЕС до 16,1% (спрямо 19,1% през януари 2024 г.).

Понижение през януари с 1% отчетоха продажбите на нови автомобили на луксозната немска марка BMW, докато при другата луксозна макар Mercedes-Benz е регистриран спад с 6,3 на сто.

Tesla

Продажбите на електромобили на Tesla в ЕС пък се срива през януари с цели 50,3%, като пазарният дял на компанията на Илон Мъск се свива до едва 0,9% от 1,8% година по-рано.

Интересът към електромобилите на Tesla в Европа спадна драматично в последно време с оглед отявлените вербални намеси в европейската политика на Илон Мъск, който е приближен на президента на САЩ Доналд Тръмп и с ръководни функции в неговата администрация.