
Инженерите на Firefly Aerospace са в очакване на исторически момент – тяхната роботизирана сонда Blue Ghost е на път да стане вторият комерсиален апарат, който успешно каца на Луната, съобщава Ars Technica. Ако всичко върви по план, в ранните часове на неделя космическият апарат ще се спусне върху повърхността на Mare Crisium – голям лунен басейн, формиран преди 4 милиарда години.

Кацането е част от амбициозната програма Commercial Lunar Payload Services (CLPS) на НАСА, която цели да даде тласък на частните компании в космическите изследвания. Firefly вече е получила три договора в рамките на инициативата, като за първата си мисия компанията получава 101 млн. долара за транспортиране на научни инструменти до Луната.
Пътят на Firefly: От фалит до Луната
Основана през 2014 г. като стартъп за малки сателитни изстрелвания, Firefly Aerospace преживява фалит, смяна на собственост и промяна в стратегията. За да оцелее, компанията разширява дейността си с изграждане на космически апарати и средноразмерна ракета. Днес Firefly е една от водещите частни компании, ангажирани в новата лунна надпревара.
Според главния изпълнителен директор Джейсън Ким, успехът на Blue Ghost ще зависи от три основни фактора: качествения екип, добрия дизайн и строгото тестване.
„Тези три неща ще гарантират, че ще постигнем успешно кацане“, казва Ким.

Прилуняването е сериозно предизвикателство
Кацането на Луната е изключително трудно. През последното десетилетие само 6 от 11 мисии са били успешни, а две от тях са завършили с апарати, паднали настрани. Това е сериозно предизвикателство, с което Firefly се надява да се справи.
Blue Ghost вече премина 46-дневно пътуване до Луната, като беше изстрелян на 15 януари със SpaceX Falcon 9. Апаратът първо направи няколко орбитални маневри около Земята, а на 13 февруари влезе в лунна орбита. Оттогава Blue Ghost коригира траекторията си няколко пъти и в момента се намира на 100 км над лунната повърхност.
В последните часове преди кацането, апаратът ще забави скоростта си от 3800 км/ч до под 100 км/ч и ще използва реактивни двигатели, за да направи меко кацане. Системата за навигация ще анализира терена в реално време и ще избере най-безопасната зона за кацане.

След кацането: 14 дни на Луната
Ако всичко мине по план, Firefly ще изпрати първите HD кадри от Луната в рамките на 30 минути след кацането. Очаква се Blue Ghost да работи 14 дни, преди да изтощи батериите си с настъпването на лунната нощ.
На борда на сондата се намират 10 инструмента, включително подземна сонда, рентгенов телескоп и система за отблъскване на лунен прах. Един от експериментите на НАСА вече постигна пробив – Blue Ghost стана първият апарат в историята, който успешно засече GPS сигнали от орбита около Луната. Това може да доведе до нова навигационна система за бъдещите лунни мисии.
Firefly и бъдещето на комерсиалните мисии до Луната
Firefly се надява да затвърди позицията си като водеща компания в търговските мисии до Луната, наред с конкуренти като Intuitive Machines и Astrobotic. Успешното кацане на Blue Ghost ще бъде ключов тест за програмата CLPS на НАСА, която залага на частния сектор, за да намали разходите и рисковете при бъдещите мисии.
До момента успехът на CLPS е 50 на 50 – от две комерсиални мисии една беше частично успешна. Ако Blue Ghost успее да кацне успешно, това ще даде увереност на НАСА, че частните компании могат надеждно да доставят товари до Луната. В противен случай, ще се наложи преразглеждане на стратегията и дори евентуално прекратяване на CLPS.
„Кацането на Луната е сложно, но ние сме уверени, че сме се подготвили добре“, казва Джейсън Ким.
В ранните часове на неделя ще стане ясно дали Firefly Aerospace ще направи следващата голяма стъпка в комерсиалните лунни мисии.
***
Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".

Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни