Автомобилните производители в ЕС ще разполагат с три години, за да изпълнят поставените цели да намаляване на емисиите на въглероден диоксид, а не една година, както е сега.

Това предвижда промяна в Регламента за определяне на стандарти  за емисиите на СО2 от нови леки пътнически автомобили и от нови леки търговски превозни средства.

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обяви, че лично ще предложи тази промяна. И това ще стане на Колегиума на комисарите на 5 март, когато ще бъде представен план за действие.

„Трябва да слушаме заинтересованите страни, които искат повече прагматизъм в тези трудни времена и технологична неутралност (по отношение на климата – б.р.), най-вече когато става дума за целите за 2025 г. и свързаните с тях глоби в случай на неизпълнение“, каза Фон дер Лайен в специално изявление.

Поставените цели обаче остават същите, уточни тя веднага след това.

„Сигурна съм, че за такава поправка може бързо да бъде постигнато съгласие от Европейския парламент и Съвета на ЕС. Само тогава тя ще има смисъл“, допълни Фон дер Лайен.

Същевременно Комисията ще ускори работата по преразглеждане на целите за намаляване на емисиите през 2035 г. Основен принцип ще бъде пълната технологична неутралност.

Тази промяна е част от прехода към чиста мобилност, който Урсула фон дер Лайен обяви за един от трите приоритета на стратегическия диалог за бъдещето на европейската автомобилна промишленост.

Друг приоритет е конкурентоспособността, най-вече що се отнася до батериите за електрически автомобили.

„Докато нашето производство на батерии се увеличава, виждаме, че вносните батерии са по-евтини. От друга страна, не можем да позволим електромобилите да поскъпнат. Но не можем да си позволим и създаването на нови зависимости“, изтъкна Фон дер Лайен.

Очевидно тя имаше предвид конкуренцията от Китай.

Затова Комисията ще проучи възможността за пряка подкрепа за производителите на батерии в ЕС. Постепенно ще бъдат въведени европейски изисквания за съдържание за клетките и съставните части на батериите.

Приоритет са и иновациите. Фон дер Лайен настоя, че е необходим значителен тласък в софтуера и хардуера за автономно шофиране. (Става дума за превозни средства, които се движат самостоятелно без шофьор или дистанционно управление от оператор – б.р.)

Ще бъде създаден Индустриален алианс, а компаниите ще могат да обединяват ресурсите си. Те ще правят съвместни софтуер, чипове и технологии за автономно шофиране. А ЕК ще облекчи правилата за изпитания и излизане на пазара.

„Целта е проста – да имаме по-скоро автономни автомобили по европейските пътища“, обобщи председателят на ЕК.