Европейската комисия иска още през тази година да бъдат одобрени неограничени серии превозни средства с автоматизирани системи за паркиране.

Това обяви еврокомисарят по транспорта Апостолос Дзидзикостас. Той представи план за действие за по-конкурентна европейска автомобилна промишленост. Днес Комисията го одобри.

По този начин ЕК смята да поддържа силна европейска производствена база и да бъдат избегнати стратегически зависимости. Това ще спомогне за растежа на европейската автомобилна промишленост.

В момента тя дава 7 на сто от брутния вътрешен продукт на ЕС, а пряко или непряко осигурява 14 милиона работни места, изтъкна Дзидзикостас.

Същевременно в началото на 2026 г. ще бъде представено предложение за хармонизирани процедури за издаване на разрешения, за да се улесни изпитването на автоматизирани системи за управление по открити пътища в цяла Европа. Комисията ще създаде и Европейски алианс за свързани и автономни превозни средства през 2025 г. в подкрепа на разработването на софтуер, хардуер, изкуствен интелект и други критични компоненти за свързани и автономни превозни средства.

Също тази година ЕК ще въведе мерки за достъп до данни, функции и ресурси за превозните средства. Те ще позволят по-бързото разработване на цифрови автомобилни услуги като например интелигентно зареждане на електромобили, дистанционна диагностика, съвместно ползване на коли, мобилност като услуга и управление на автомобилния парк.

Освен това Брюксел ще предостави 1,8 милиарда евро за създаване на сигурна и конкурентоспособна верига на доставки на суровини за акумулаторни батерии.

Планът бе вече обявен от председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен на 3 март

Най-важната част от него са смекчените изисквания за намаляването на емисиите от коли. Производителите в ЕС ще разполагат с три години, за да ги изпълнят, а не с една, както бе сега. Целите ще трябва да бъдат постигнати чрез усредняване на резултатите за периода 2025-2027 г.