Въпреки натиска на Тръмп и усилията на Apple, сглобяването на iPhone в САЩ вероятно е мисия почти невъзможна — по икономически, технически и човешки причини, разказва MSNBS

Apple проектира продуктите си в Калифорния, но ги произвежда предимно в Китай. Защо най-печелившата компания в света не мести производството си в САЩ? Отговорът не е еднозначен — причините са геополитически, логистични, технологични и дълбоко човешки.

Компанията на Тим Кук си партнира с Foxconn – гигантът от Тайван, който сглобява по над 200 милиона iPhone-а годишно в своите китайски мегакомплекси. Идеята "американски iPhone" звучи добре в предизборна реторика, но на практика се сблъсква с тежки реалности.

Заводите ги няма, хората ги няма, квалификацията – също

Дори Apple да реши да инвестира в изграждането на съвременни заводи в САЩ, това ще отнеме години - през което време президентът ще бъде сменен и митата могат да отпаднат. Макар че Foxconn обеща да построи фабрика за $10 милиарда в Уисконсин през 2017 г., този план така и не се реализира. Вместо да произвежда електроника, по време на пандемията съоръжението се пренасочи към... маски. От обещаните 13 000 работни места, реално бяха създадени едва 1454.

Но дори и със заводи, САЩ не разполага с нужната работна ръка. Един от основните аргументи на Тим Кук е, че в Америка липсват инструментални инженери – хората, които превръщат сложните дигитални дизайни в реални обекти чрез прецизни машини.

"Ако в Китай съберем всички такива инженери, ще напълним няколко футболни стадиона. В САЩ – трудно ще напълним един", казва Кук още през 2017 г.

Евтиният труд и „армията“ с отвертки

Foxconn разчита на сезонни работници, които живеят в общежития до заводите и работят при интензивен ритъм, особено преди есенните премиери на нови модели. През 2023 г. китайските медии съобщиха, че за iPhone 16 са наети допълнително 50 000 души.

В добавка китайската компания не е известна с добрите си условия на труд - практики, за които китайските власти си затварят очите, биха предизвикали брожения в САЩ.

Средното възнаграждение пък е 3,63 долара на час плюс бонус при подписване. За сравнение, минималната надница в Калифорния е 16,50 долара. Анализатори изчисляват, че разходите за труд в САЩ биха били поне 5 пъти по-високи – или около $200 на устройство, срещу $40 в Китай.

Според Bank of America Securities, ако iPhone 16 Pro Max се произвежда в САЩ, крайната цена може да скочи с 91% - над 1600 долара за базовия модел – не само заради по-скъп труд, но и заради мита върху внасяните компоненти.

Защото, дори и сглобяването да е в САЩ, почти всички части идват от Азия - процесорът – от TSMC в Тайван, дисплеят – от Samsung или LG в Южна Корея, други компоненти – масово произведени в Китай

Само чиповете, засега, са освободени от мита. Но повечето други части подлежат на обмитяване, което допълнително оскъпява продукцията.

Но има и по-песимистични прогнози, според които цената на подобен iPhone може да достигне 3500 долара - над 3 и половина пъти повече от сега.

Бразилският експеримент: предупреждение от миналото

Apple вече има опит с изнасяне на производството – през 2011 г. отвори завод в Бразилия, за да избегне високи местни мита. Въпреки инвестиции от $12 милиарда, през 2015 г. бразилските iPhone-и струваха двойно спрямо китайските, основно заради вносните части.

Вместо да се конфронтира с Тръмп, Тим Кук пое по друг път: стратегия на "очароване". Apple обяви, че ще инвестира $500 милиарда в САЩ, включително в AI сървъри в Хюстън и в производството на Mac Pro в Тексас.

Това спечели временни освобождавания от мита за ключови продукти като iPhone. През 2019 г. Тръмп дори лично посети завода на Apple край Остин, заедно с Кук.

Apple може да произвежда аксесоари или нискообемни продукти в САЩ (например AirTags или HomePod), но пълното прехвърляне на iPhone производството би изисквало преосмисляне на цялата глобална верига.

***

Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".