
Сагата със закупуването на нови 35 мотриси за БДЖ изглежда ще приключи благополучно, въпреки че бе спирана неколкократно. Днес правителството възложи на транспортния министър Гроздан Караджов да сключи договор за доставка с единствения класиран участник - консорциума “Булему” между Alstom Transport S.A. (Romania), Alstom Ferroviaria SpA и “РВП ИНВЕСТ” ЕООД.
Едва 12 от общо 35 влака ще бъдат платени от еврофондовете по Плана за възстанвояване и устойчивост. Останалите ще се финансират от нов инструмент на ЕК за финансиране на проекти на страните-членки - Социалните планове за климата, съобщава правителствената пресслужба.

12-те мотриси, които ще бъдат закупени с пари от ПВУ, са на стойност 363.3 млн. лв. Последният срок за доказване на инвестиции е август 2026 година. Останалата част от сумата - 694 млн. лв., ще бъде прехпвърлена за финансиране към Социалния план за климата, подготвян от България.
Социалният климатичен фонд е нов инструмент на ЕС в подкрепа на мерки към климатична неутралност, като страните-членки следва да представят плановете си до юни 2025 г. Целта на плановете е да подкрепят инвестиции в политиката към климатична неутралност, включително нулевоемисионна мобилност.
С приемането на решението се осигурява и временен безлихвен заем на транспортното министерство в размер на 278 600 000 лева за покриване на авансово плащане по договора, уточняват от МС.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни