Във връзка с възможен нерегламентиран достъп от вражеска на България сила до класифицирана информация, свързана с една от системите на изтребителя F-16 Block 70, и евентуален саботаж срещу официалното приемане на изтребителя на въоръжение от българските Военновъздушни сили (ВВС) парламентарната комисия за контрол над службите за сигурност ще заседава на 8 май, четвъртък. Това се вижда от публикуваната информация на интернет страницата на Народното събрание (НС), съобщава БТА.

Изслушване в НС

В комисията за контрол над спецслужбите ще бъдат изслушани министърът на отбраната Атанас Запрянов, директорът на Служба " Военно разузнаване" бригаден генерал Венелин Венев и председателят на ДАНС Пламен Тончев.

Инициативата е на Атанас Атанасов от „Продължаваме промяната – Демократична България“ (ПП-ДБ), както съобщи той във фейсбук. Атанасов оглави комисията на 29 април на ротационен принцип с началото на новата пленарна сесия на Народното събрание.

За възможни проблеми с изтребителя тази седмица коментираха президентът Румен Радев и лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов.

"Радев подшушнал на журналистите, които са били с него, че бил развален F-16 и не лети, та да питат Запрянов. Питали са го. И му казах на Запрянов още днес - шефът на Военновъздушните сили да бъде уволнен, ако е вярно това, което подшушнал Радев", каза Борисов.

"За F-16 платихме скъпо, чакахме дълго, ще го поддържаме много трудно и скъпо, но такъв беше изборът на г-н Борисов в 2019 г.", отговори президентът Радев.

"Констатирано отклонение"

По-късно на брифинг командирът на Военновъздушните сили (ВВС) генерал-майор Николай Русев каза, че е в ход процедура по приемане на изтребителя F-16, при която е констатирано отклонение в работата на една от системите му. Това не означава, че самолетът е счупен, каза Русев, като допълни, че отклонението ще бъде вкарано в нормите.

"Проблемът не е софтуерен, както се говори, и не е източван никакъв софтуер, ние нямаме достъп до него, проблемът е хардуерен", каза пред журналисти относно констатираното отклонение в една от системите на F-16 ген.-майор Николай Русев.

Министърът на отбраната Атанас Запрянов коментира, че всички финансови средства по придобиване на самолета са осигурени и осигуряват доставката на пълния пакет. Осигурени са и средствата за подготовка на инфраструктурата в Трета авиационна база и е в ход нейното изграждане.

"За съжаление, един технически проблем се превърна във вътрешнополитически и външнополитически проблем, с политически дивидент, и за съжаление, това започна от най-високо ниво в държавата - от президента Радев, неговите съветници, лидери на политически сили.

Тези хора най-добре знаят, че става въпрос за технически проблеми, които ежедневно се случват в Българската армия", каза пред журналисти Атанас Запрянов, който посети Трета авиобраза в с. Граф Игнатиево.

По повод на констатираното отклонение, вече е определено блокче, което ще трябва да бъде транспортирано до България. В кратки срокове ще бъде възстановена и тази функционалност, която констатирахме, каза министър Запрянов 

Средствата, които са необходими за гаранция и експлоатация в жизнения цикъл, също се имат предвид, когато се сключваше договорът, добави министър Запрянов, цитиран от БТА.

Софтуерът и братушките

Интрига внесе пост на политолога Огнян Минчев във фейсбук.

„Аверчетата на главния льотчик в авиобазата бъзикали във "Ф-16". Искали да препишат софтуера и да го дадат на братушките. Софтуерът излязъл по-умен от нашите шушляци - самоизтрил се. Сега трябва да викаме някой от "Локхийд Мартин" да го преинсталира“, написа вчера Минчев, без да е ясно доколко достоверна е тази информация.

После обаче статусът му стана невидим.

Днес обаче открито писмо във фейсбук, адресирано до министъра на отбраната Атанас Запрянов и до председателя на ДАНС Пламен Тончев, публикува сдружението „Атлантически съвет на България“, което наля допълнително масло в огъня.

В него се изразява тревога за „технически проблем“ с първия пристигнал самолет F-16 у нас. Това довело до широкомащабна дезинформационна кампания, спрямо която липсвала адекватна институционална реакция.

Призив за съвместно разследване със САЩ

„Как така самолетът прелетя почти 9000 км от САЩ до България, в т.ч. и с изпълнение на сложни процедури като презареждане във въздуха, всички те протекли без проблеми и отклонения в нормалния режим на работа, а когато кацна в България „проблемите“ при самолета веднага се появиха“, питат от „Атлантическия съвет“.

„Има ли активна клетка на руските разузнавателни служби в българските ВВС?“, е друг от серията въпроси, които се поставят от там.

Сдружението предлага да се проведе разследване, в което да се включат и представители на Офиса по специални разследвания на ВВС на САЩ (AirForce Office of Special Investigations – AFOSI).

„Саботират ли назначените от президента Румен Радев генерали внедряването на F-16 на бойно дежурство?“, питат още от „Атлантическия съвет“.

По-късно командирът на ВВС Николай Русев пък се обозначи във фейсбук, че е в Медковец, и лаконично написа следното:

„Докато една набързо скалъпена клевета със свръхзвукова скорост обикаля страната, аз посетих формирование от ВВС в позабравен район от България. Поговорих с хората - военнослужещи и местни жители. Поговорих си и с няколко деца. Малко се натъжих, но има надежда! А относно клеветата.... Всеки носи отговорност за думите и действията си!“