В София градският транспорт стачкува за по-високи заплати, а решението е всички линии да се отдадат на частни превозвачи - това обяви един от лидерите на коалиция "Синя България" Петър Москов в социалните мрежи. Политическата сила има група в Столичния общински съвет - "Синя София", начело на която е Вили Лилков.

"Целият транспорт в София се управлява от общински фирми, с едно изключение. Една частна фирма, която е спечелила конкурс и обслужва 20% от линиите на автотранспорта", обяснява Москов.

Става дума за "МТК Гроуп", която има договор с общината още от 2016 г., като сега обслужва 16 автобусни линии на градския транспорт по т.нар. северни маршрути - до Нови Искър и Кремиковци.

Москов изтъква няколко довода в полза на частния превозвач. Според него фирмата вози на цена 5% по-ниска от общинския автотранспорт по договор. Заплатите са "такива, каквито изисква пазарът на труда, няма синдикати и хората си работят спокойно". Малко се обърква в математиката:

"Неизпълнените курсове на годишна база на общинската фирма са 30 пъти повече от тези на частната. (На частника са 100 неизпълнени курса, а на общинската фирма са 12 000) Найс, а!"

Това твърдение е копирано директно от сайта на "МТК Гроуп", където те твърдят:

"Само за 2024г. Столичен автотранспорт ЕАД има неизвършени 12 хил./бр. курсове срещу….95 бр. неизвършени за цялата 2024г. от частния оператор. Нашето дружество има по-добро изпълнение на разписанията и транспортната задача 126,3 пъти."

Москов добавя, че частната фирма е на печалба, а общинската на загуба, като "Столичен Автотранспорт" ЕАД е получило от данъци на софиянци за миналата година 16,5 млн. лв. И отбелязва, че "МТК Гроуп" са закупили автобусите със заем от банка, а общинските в голяма степен са дошли по европейски програми.

"Решението: Синя България ще внесе в ОС предложение за незабавно стартиране на конкурс за отдаване на частни оператори на линиите на градския транспорт. Такива могат да бъдат само доказани европейски и български оператори", обобщава Москов.

Кои са "МТК Гроуп" и наистина ли са толкова добри за софиянци?

Концесията на единствения частен превозвач в София през годините бе повод за редица скандали, като се очакваше тази година договорът с тях да изчете. Още по времето на Фандъкова бе предвидено и Столична община да има достатъчно автобуси, за да покрие техните линии - но обществените поръчки за тях не бяха пускани и тогава, и по време на мандата на новия кмет Васил Терзиев.

През февруари тази година обаче ГЕРБ-СДС и Карлос Контрера от ВМРО внесоха предложение за удължаване на договора. То бе подкрепено от "Има такъв народ", БСП и... "Синя София". Споразумението с частника не бе променено по никакъв начин, и в следващите 4 години - до 2029-та - "МТК Гроуп" ще получи около 130 млн. лв. общински пари.

Опозицията в Столичния общински съвет в лицето на ПП-ДБ-СС неуспешно се опита да спре удължаването на договора, като ги подкрепиха и шепа общинари от левицата - Ваня Григорова, Диана Тонова и Войслав Тодоров.

Какви бяха доводите на ПП-ДБ-СС? "МТК Гроуп" получава средства от бюджета на София по формула, обвързана с цената на километър пробег на общинското дружество "Столичен автотранспорт", но с 5% по-ниска ставка.

На практика обаче "Столичен автотранспорт" доказва реални разходи от 4,81 лв./км и парите, които фирмата получава, се актуализират. А "МТК Гроуп" взима фиксирано 4,88 лв./км и не доказва разходи – т.е. общината плаща повече на частника. Това води до щета от около 2 млн. лв. годишно за бюджета, по данни на ПП-ДБ-СС.

Допълнително, по отчет на фирмата за 2023 г., ръководството на "МТК Гроуп" е получило заплати за 3,36 млн. лв., или по 280 000 лв. месечно – сума, която предизвиква съмнения за непрозрачно разходване на средства. Разходите за външни услуги също са скочили двойно – от 3,6 млн. на 7,8 млн. лв. От "Спаси София" заявиха, че това вероятно се прави с цел прикриване на прекомерна печалба за сметка на софийските данъкоплатци.

От "МТК Гроуп" пък твърдят, че от "Спаси София" се опитват да ги "злепоставят непрекъснато", защото собствениците на компанията притежават търговската марка "Спаси София" и отказват да я прехвърлят на местната партия.