
Очаква се продажбите на електрически и плъг-ин (plug-in) хибридни превозни средства да представляват една четвърт от световните продажби на автомобили през 2025 г. Това прогнозира Международната агенция за енергията (МАЕ) в публикуван днес доклад, цитиран от Франс прес и БТА.

Над 17 милиона са продадените в света електрически и плъг-ин превозни средства през 2024 г., с което пазарният им глобален дял за първи път е надхвърлил 20 на сто.
През първите три месеца на 2025 г. продажбите на електрически автомобили са нараснали с 35 на сто спрямо първото тримесечие на 2024 г.
"Нашите данни показват, че въпреки значителната несигурност (около търговските отношения), продажбите на електрически автомобили продължават да растат в световен мащаб", обяви в доклада изпълнителният директор на МАЕ Фатих Бирол.
Тази несигурност е свързана по-специално с развитието на световния икономически растеж и международната търговия, особено с въвеждането на американските мита за внос. Устойчив спад на цените на петрола също би могъл да повлияе негативно на растежа на производството на електроенергия.
"Тази година очакваме повече от един на всеки четири автомобила, продадени в целия свят, да бъде електрически", като се очаква този дял да нарасне до два на всеки пет автомобила до края на десетилетието, тъй като електромобилите стават все по-достъпни", добави Бирол.

Китай продължава да е лидер в прехода към електрически превозни средства, като представлява близо две трети от световните продажби през 2024 година, отчасти благодарение на силно конкурентните цени. Продажбите на електрически и плъг-ин хибридни автомобили там са се увеличили с близо 40 на сто през 2024 г., достигайки почти едно на всеки две продадени превозни средства. Очакванията са през 2030 г. ръстът да достигне 80 на сто, прогнозира МАЕ.
В Европа продажбите на електрически и плъг-ин хибридни автомобили са в застой, тъй като в някои държави се наблюдава намаляване на бонусите за закупуването им, но също и поради липсата на модели на достъпни цени. Целите на европейските страни остават амбицирани да постигнат пазарен дял от близо 60 на сто до 2030 г., въпреки че ЕС потвърждава свиване на краткосрочните си цели, чиито ефекти "предстои да бъдат отчетени", пише в доклада на МАЕ.

В САЩ растежът в продажбите на тези типове автомобили се забави през 2024 г., но те достигнаха около 10 на сто пазарен дял. Прогнозата на МАЕ за 2030 г. е намалена наполовина след встъпването в длъжност на Доналд Тръмп - до 20 на сто пазарен дял.

Продажбите на електрически и плъг-ин хибридни автомобили в развиващите се икономики в Азия, Латинска Америка и Африка са се увеличили с 60 на сто през миналата година, тласнати от "политически стимули и нарастващото присъствие на относително достъпни електрически автомобили от китайски автомобилни производители", отбеляза МАЕ.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни