Протестът на шофьорите от столичния градски транспорт продължава, а държавата и общината си прехвърлят топката за това кой трябва да увеличи заплатите им. Министърката на финансите Теменужка Петкова обяви, че всичко е в ръцете на кмета Васил Терзиев, а заместникът му Иван Василев твърди, че тя разпространява "внушения" и всъщност Столичният общински съвет е принципал на транспортните дружества.

Петкова изтъкна пред журналисти, че държавата е изпълнила ангажимента си и е увеличила финансирането за Столичната община със 17 млн. лева спрямо 2024 г. 

"Министерство на финансите, чрез Закона за държавния бюджет за 2025 година и Закона за автомобилните превози, финансира дейности, свързани с транспорта, но не финансира разходите за персонал по отношение на търговски дружества, чийто едноличен собственик на капитала е Столична община."

Според Иван Василев обаче това не отговаря на фактите:

"Заплатите в транспортните дружества са от компетенцията на техните ръководства и Столичния общински съвет като принципал на дружествата – не на кмета на Столична община", подчерта той в позиция, разпространена до медиите.

Министърката подчерта, че към 31 март преходният остатък на Столичната община възлиза на 638 млн. лева, с други думи, ако иска кметът може да плати увеличението на заплатите на шофьорите:

"От тях 472 млн. лева са от местни дейности и 166 млн. лева от държавни дейности. Кметът на Столична община, ако иска, би могъл да направи такова преструктуриране."

И добави:

"Сега е моментът да се проведат преговори и съответно да се вземат необходимите решения, свързани с определянето на възнагражденията на работниците в столичния градски транспорт."

Според Василев наличието на преходен остатък съвсем не означава наличие на пари по сметките на общината.

"Изразявам учудване, че министърът не прави разлика между преходен остатък и наличност по сметките на Столичната община. Това буди сериозни притеснения в чии ръце са поверени държавните финанси", отбеляза той. "Наличностите към 30 април са временно завишени поради интензивната данъчна кампания и естествено занижените разходи.

Средствата са предназначени за изпълнение на заложените дейности до края на 2025 г. и включват целеви остатъци, които не могат да се ползват за други нужди.“

И в заключение той призова държавата към отговорност и партньорска работа с общината, а не към "политически атаки". Междувременно протестът на работещите в градския транспорт бе удължен след 12 ч. на обяд, а те още от вчера заплашват с ефективна стачка, ако не получат исканите 15% по-високи заплати.