
Кметът е некомпетентен, не си върши работата, а "Спаси София" - група със 7 общинари - е "феодал" в транспортния сектор. С това управляващото мнозинство от ГЕРБ-СДС, БСП и ВМРО атакува кмета Васил Терзиев преди заседанието на "малкия парламент" днес.
Единствено от ПП-ДБ заеха друга позиция - че продължаващата втори ден стачка на шофьорите не е легитимна, а е политическа акция.
Забеляза се отсъствието на общинарите от "Спаси София". Те са на пътуване в Италия, но вчера подкрепиха тезата на кмета - че исканията на синдикатите са "екстремни и неизпълними", като същевременно обвиниха Терзиев, че не взима нужните мерки за подобряване на условията на труд в столичния транспорт.

Междувременно блокадата на транспортните депа продължава и днес и по улиците на града няма автобуси, тролеи или трамваи. Добрата новина за софиянци е, че метрото продължава да работи - при това на по-кратки интервали - и няма да спира. Кметът коментира по-рано днес, че се обсъжда вариант да може да се паркира безплатно в зоните за платено паркиране и да се шофира в бус лентите, но не е ясно дали тази мярка ще бъде въведена днес.
Очаква се кметът да се срещне със синдикатите в 14 ч днес.

ПП-ДБ: "Стачката е незаконна. Зад нея стоят ГЕРБ, БСП, Ново начало и синдикатите"
"Този път работещите са подлъгани от синдикалните лидери, а най-вероятно и от политически сили, които стоят зад тях... Това е незаконен протест. Трябваше да бъде само 4 часа, после до 12, после – докато има покана за преговори", обяви общинският съветник Симеон Ставрев.
Той намекна, че действията са част от съгласувана кампания срещу управлението на града:
"Както и лидерът на ГЕРБ заяви: "Софиянци трябва да си изстрадат промяната". Това не е синдикална борба, а незаконна политическа блокада."

Бойко Димитров обясни защо протестът не отговаря на изискванията на закона за стачките:
"Ако това беше стачка, транспортът щеше да продължи да работи, макар и частично. В други европейски столици, дори при стачки, транспортът не спира."
Ставрев допълни:
"Софиянци са заложници на една организирана престъпна група – ГЕРБ, БСП, Ново начало и синдикати, които са техните подчинени."
А според Грети Стефанова това е "кризисен пиар", който да отвлече вниманието от проблемите на държавата.

ГЕРБ-СДС: "Спаси София" станаха феодали в транспортния сектор
Прошко Прошков обвини кмета Терзиев в липса на управление:
"Милион и половина софиянци са заложници на година и половина управление на "спасителите"... Въртят се обвинения, виновна е държавата, виновни са другите партии, виновен е сигурно и Конклавът."
Според него теренът на транспорта е бил изцяло даден на "Спаси София":
"Секторът беше превърнат в затворена екосистема, крепост на "Спаси София". Синдикалните преговори винаги се водят само от тях – не знаем защо."
И настоя и те, и кметът да дойдат в СОС и да внесат икономическа рамка с ясно предложение как да се реши проблемът.

Финансовият съветник Димитър Вучев и икономическата комисия се готвят да внесат алтернативна икономическа рамка:
"Даваме три дни срок. Ако кметът не внесе рамка, ние ще го направим. Ще го направим с числа, не с лозунги."
Антон Хекимян добави:
"Общината не е училище на "Продължаваме промяната". Всичко, което обещаваше Терзиев, не се случва."
Екатерина Йорданова пък излезе с друга теза - че кметът прескача контролирания от мнозинството на нейната партия Общински съвет:
"Кметът на София не е едноличен собственик на Столична община. Споразуменията се договарят с Общинския съвет. Това липсва."
Контрера: "Парашутистите от "Спаси София" да си ходят"
Карлос Контрера, номинално от ВМРО, но от години работещ с ГЕРБ и повтарящ тезите им, определи ситуацията като предизвестена криза:
"Още от есента на 2024 г. предупреждавах, че 100 лв. увеличение е недостатъчно. Инфлацията ги изяде."
Според него причината за хаоса е в действията на бившите управляващи от "Спаси София":
"Градът е блокиран, а виновниците са в Италия! Транспортът не се управлява с лозунги и анкети."
Той настоя кметът да освободи "всички калинки от Спаси София" от транспортния сектор.

БСП: "Кметът не ни кани, не иска диалог"
Иван Таков от БСП заяви, че администрацията умишлено изключва транспортната комисия:
"Като председател на комисията по транспорт, нито веднъж не съм канен на среща между кмета и синдикатите. Изолираха ни напълно."
БСП ще внесе на свое заседание икономическата рамка, която така и не е постъпила официално:
"Поискахме я още преди 6 месеца. Поискахме разчети за увеличенията – от 100 до 400 лв. – нямаме нищо. Ще работим с това, което сме събрали сами."
Ваня Григорова допълни на своя, самостоятелна трибуна:
"Господин Терзиев лъже, че е канил синдикатите. Няма преговори от началото на април. Има наглост, има арогантност."
Тя коментира и изявлението на Терзиев по-рано днес, че общинарят Иван Кирилов, който е и председател на Федерация на транспортните работници "Подкрепа", е в конфликт на интереси.
"Аз и Иван Кирилов не сме партийни членове. Той е моя квота в листата. Защо защитници на бизнеса може да са в управлението, а защитници на работниците – не?"
Възраждане: "Удвоете таксите за строеж – ето ви пари"
От "Възраждане" заявиха пълна подкрепа за протеста:
"Столична община размотава шофьорите от година. Най-нормалното е да се стигне до такава ситуация", заяви Деян Николов
Той предложи и конкретна приходна мярка:
"Таксата за разрешение за строеж е 10 лв./кв.м – не е пипана от 20 години. Ако се удвои, ще донесе 30 млн. лв. бързо."
Според него можело да доведе и до... 100 млн. лв. годишно.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни